is geografisch Noord Magnetisch noord ... of magnetisch Zuid?

als mijn kompas magnetisch is wijst het Noorden naar Het Noorden ... en dat is eigenlijk niet logisch ... ik vroeg mijn eigen af of dus mijjn rood op de kompas eigenlijke mag-zuid is .... of is de Noordpool Mag-Zuid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke vraag. Te stom voor woorden hoe men sommige dingen ooit heeft afgesproken.

Het beste antwoord

Het zit zo. De magnetische noordpool op je kompas (rode wijzer) wijst naar het noorden omdat in het noorden een magnetische zuidpool zit. Jouw noordpool wijst dus naar een zuidpool, echter het is bizar dat de zuidpool in het noorden zit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geomagnetische_pool

Toegevoegd na 59 seconden:
is geografisch Noord Magnetisch noord ... of magnetisch Zuid?

Magnetisch zuid. Maar eigenlijk is het niet precies het geografische noord.

Toegevoegd na 8 minuten:
Verwarring[bewerken]
De naamgeving van de geomagnetische polen is verwarrend: op de Aarde is de geomagnetische zuidpool, die in de buurt van de geografische Zuidpool ligt, natuurkundig gezien een magnetische noordpool; de geomagnetische noordpool ligt in de buurt van de geografische noordpool en is een magnetische zuidpool.[1]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geomagnetische_pool
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Ik heb mijn antwoord verwijderd. Ik begreep altijd dat de noordpol ook magnetisch noord was.
Jou bron is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is ook echt een vreemde breinbreker.
Inekez1
6 jaar geleden
+
En om het nog leuker te maken: bij kompassen heb je ook nog te maken met declinatie en inclinatie. Afhankelijk van je plek op de aardbol heb je te maken met meer of minder afwijking. Sommige (duurdere) kompassen hebben een extra ring waarmee je de correctie voor de afwijking kunt instellen, zodat je het kompas toch goed afleest terwijl de wijzer niet precies noord-zuid staat.
Inekez1
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kompas
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mis wijzing , Deviatie Iedere plek op aarde geeft een iets andere kompas stand en dat wisselt onder de invloeden die de perfecte antwoorden al aangaven maar ook wat er voor verplaatsingen van vloeistoffen ( hete metalen ) onder het aard oppervlak . Het wisselt constant dus men moet constant met een nieuwe fout wijzing rekening houden bij een juiste navigatie . De polen zijn aantoon baar vaker gewisseld. Dus dat zuid noord werd aan getoond aan de hand van metaal deeltjes in gestold gesteente .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oke ... dus me kompas liegt niet ... dank je