Zijn er nog meer plaatsen waar kusten gemaakt zijn van krijt?

De witte krijt rotsen van Dover zijn heel bekend. Minder bekend zijn de krijtrotsen er tegenover bij Cap Gris-Nez in Frankrijk.

Nu zijn deze rotsen ontstaan door kalkafzettingen die afkomstig zijn van kalk-skeletjes (calciumcarbonaat) van eencellig algen (Coccolithoforen) die bij afsterven naar de bodem verdwenen zo'n 100 miljoen jaar geleden.

Nu lijken mij op het eerste gezicht deze algjes niet beperkt tot een leefomgeving in de Noordzee, en verwacht ik ze eigenlijk overal in de wereld wel actief. Maar tot op heden heb ik geen kusten gezien die ook dergelijke witte krijtkusten heeft.

De vraag is dan zijn er nog meer zulke krijtrotsen of waren die algen toch beperkt tot de Noordzee?

Picture for question
7 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn nog meer kusten met krijtrotsen zoals langs de kust van de Oostzee bij Denemarken en het eiland Rugen (Duitsland).

Toegevoegd na 2 minuten:
Óok in Vietnam kan je die bezichtigen, de bekende krijtrotsen van Halong Bay
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Die vietnamese krijtrotsen zijn niet wit op de foto? Maar laat die foto ook echt die krijtrotsen zien of is dat van iets anders?
SimonV
7 jaar geleden
Hier wat info:
http://www.halongbay.info/news/the-geological-formation-of-halong-bay.html
erotisi
7 jaar geleden
Daar staat : ' Halong Bay was the result of a magnificent ancient marine limestone accumulation, " Maar wat houdt in?
SimonV
7 jaar geleden
Dat hier ook sprake is van gigantische kalkafzetting. Ook volgens Wikipedia bestaan er op meer plaatsen krijtrotsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Coccolithophore