Waarom wonen er zo veel mensen rond de Vesuvius als de kans op een uitbarsting mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Sja, Waarom blijven er zoveel mensen in San Fransisco wonen, terwijl men er van overtuigd is dat een heel grote aardbeving zit aan te komen in dat gebied, en men daarvoor mogelijk ook nog eens minder waarschuwing vooraf krijgt dan bij een vulkaan? Waarschijnlijk is het 'gemiddeld' daar riskanter dan bij de Vesuvius wonen ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
risico acceptatie
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn ook buitenlanders die het wonderlijk vinden dat de halve Nederlandse bevolking beneden de zeespiegel woont. In 1953 zijn er 1800 mensen verdronken door de watersnoodramp.. Er zijn nu nog buitenlandse toeristen die alleen in een hotel willen logeren dat boven de zeespiegel ligt.

Antwoorden (1)

Er wonen zoveel mensen rond de Vesuvius simpelweg omdat er daar altijd al mensen hebben gewoond. Rond de Vesuvius zijn er vele steden met belangrijke historische waarden en tradities. Deze steden konden ontstaan door de vruchtbare grond rond de Vesuvius dankzij (ik zie er wel de ironie van in) eerdere vulkaanuitbarstingen. Terwijl grote delen van Zuid-Italië relatief onvruchtbaar zijn. Ook moeten we de economie daar in het achterhoofd houden. Napels is een van de rijkste steden van het arme Zuid-Italië dankzij o.a. toerisme, zoals Pompeï (de ironie :) ). Maar moet de bevolking bang zijn dat ze hetzelfde lot moeten ondergaan van de inwoners van Pompeï? Ik denk van niet. Wetenschappers kunnen het risico goed inschatten en steden zullen tijdig geëvacueerd kunnen worden indien nodig.
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat historisch, economisch, agriculture... belangen de steden rond de Vesuvius laten bloeien. Daarnaast houden wetenschappers de vulkaan continue in de gaten.