Ik moet voor een schoolopdracht een krantenartikel vinden dat binnen de sociaal-geografische context. Wat wordt hiermee bedoeld?

Hierna moet ik mijn keuze beargumenteren.

Toegevoegd na 3 minuten:
'....binnen de sociaal-geografische context PAST.' ...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Sociale geografie is de wetenschap van de sociale processen en patronen waarmee mensen het aardoppervlak inrichten en hebben geordend. Hoe en waarom mensen gebieden (zowel land als water) op die manier gebruiken.

Jij moet dus een krantenartikel opzoeken dat gaat over het ingrijpen door mensen op een proces in de natuur met het oog op een bepaald doel. Bijvoorbeeld het bouwen van een stuwdam of eco-aquaduct, of het bepalen waar een nieuw sportveld komt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let erop dat een artikel "Er wordt in x een stuwdam gebouwd," niet geografisch is als het niet uitlegt waarom die stuwdam daar gebouwd moet worden of hoe die stuwdam zijn omgeving zal beinvloeden (vb. dorp y moet geevacueerd worden omdat...).
De geografie splitst zich typisch op in een fysische en een sociaal-economische kant. Alles wat te maken heeft met bevolking en economie komt in aanmerking voor je opdracht, dus dat zal niet het probleem vormen. Daar wordt zat over geschreven.

De moeilijkheid zal zijn om een echt geografisch artikel te vinden. Die zijn schaars. In de geografie staat de vraag "waarom daar" centraal. Je moet dus een artikel vinden dat een antwoord geeft op een "waarom-daar-vraag." Dat is je ruimtelijke component.

Een aantal fictieve voorbeelden
- Een artikel dat uitlegt waarom er altijd files staan op de ene autoweg, maar niet op de andere.
- Een artikel dat uitlegt waarom een ecoduct op plaats A gebouwd moet worden en niet op plaats C of D.
- Een artikel dat uitlegt waarom militaire hulp moeilijk op gang komt voor Syrie terwijl dat veel vlotter ging voor bijvoorbeeld Irak.
- Een artikel dat uitlegt waarom steden typisch een armoedeproblematiek hebben en dorpen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Ook en mooi voorbeeld is, waarom men Gronings aardgas niet zomaar kan verruilen voor aardgas van andere herkomst. Dat is onder meer omdat dat andere aardgas anders van samenstelling is, terwijl installaties als cv-ketels veelal ingesteld zijn op Gronings aardgas. Ander aardgas kan b.v. roetvorming e.d. veroorzaken met alle gevolgen van dien, zoals brand, ontploffingen en gewonden en doden.
corzijlstra
8 jaar geleden
Zie www.arconell.nl/hetnieuweaardgas .
corzijlstra
8 jaar geleden
Het moet zijn www.arconell.nl/hetnieuweaardgas.html .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is jammer genoeg een typisch voorbeeld van een schijngeografisch artikel. Het zou geografisch zijn geweest als erin had gestaan waarom dat Gronings aardgas zoveel zuiverder was; al zou het dan wel fysisch geografisch zijn. Ook goed was geweest als er in had gestaan welke gebieden in Nederland door omschakeling het hardst getroffen zouden worden. Maar dat staat er niet in. Dit is dus geen geografisch artikel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind zo direct geen fantastische voorbeelden, maar mogelijke keuzes zijn:
- http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/08/recordhoogte-emigratie-en-immigratie-in-2014/ (beschrijving van de vluchtelingen stromen en verklaring voor bevolkingsgroei)
- http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/02/minder-criminaliteit-zorgt-niet-voor-evenredig-lager-onveiligheidsgevoel/ (ruimtelijke correlatie tussen verstedelijking en onveiligheidsgevoel)
- http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tien-vragen-over-syrie-die-je-niet-durfde-te-stellen/#vraag8 (ruimtelijke beschrijving van de stand van zaken; al is het voornamelijk via het kaartje)
- http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/09/juncker-over-vluchtelingen-nu-is-niet-het-moment-om-angstig-te-zijn/ (verklaring voor migratie richting Europa)
- http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/09/natuurvergunningen-kolencentrale-eemshaven-zijn-nu-in-orde/ (verklaring waarom een kolencentrale er eerst niet en nu wel mag staan - natura 2000)