Neemt de aarde in omvang af door afkoeling?

De aarde is heet van binnen , maar stel dat de aarde geheel afkoelt is hij dan kleiner of misschien zelfs groter dan in het begin? Even afgezien van de toename en afname van materie naar en van de aarde.

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De aarde bevat zowel aan het oppervlak als ook diep in de gesteentes een enorme hoeveelheid water...Indien al dit water allemaal in bevroren toestand geraakt zal de omvang van de aardbol hoe dan ook aanzienlijk toenemen....

Toegevoegd na 3 minuten:
De reden hiervan is uiteraard dat water in bevroren toestand, oftewel ijs, een lager soortelijk gewicht heeft dan vloeibaar water en meer volume inneemt (denk maar aan de gebarsten frisdrank fles in de vriezer).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe zit het met vloeibaar/vast gesteente?