waarom voelen we geen wind door het draaien van de aarde , deze draait nl met 1667km/uur , en draait met 108000km/uur om de zon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom voel je geen wind als je met de auto met 130 km/uur over de snelweg rijdt?
Poet
9 jaar geleden
De aarde draait met diezelfde snelheid onder ons. Toch blijven wij er rustig op staan net zoals onze spullen en bouwsels. Eenvoudigweg omdat de hele handel met dezelfde snelheid meedraait
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Special principle of relativity: If a system of coordinates K is chosen so that, in relation to it, physical laws hold good in their simplest form, the same laws hold good in relation to any other system of coordinates K' moving in uniform translation relatively to K. — Albert Einstein: The Foundation of the General Theory of Relativity, Part A, §1
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat je bij heel nauwkeurig wegen wel kunt merken: aan de evenaar zwiep je zo hard in de rondte dat je daar op een weegschaal een ietsiepietsie minder zwaar weegt dan wanneer je jezelf weegt op dezelfde weegschaal op de zuidpool. (Of op een ijsschots op de noordpool.) Want daar tol je alleen maar plaatselijk in de rondte.

Antwoorden (2)

Omdat de lucht met dezelfde snelheid meedraait. Dus ten op zichte van de aarde staat de lucht stil.
(Behalve natuurlijk de luchtdrukverschillen, Corioluskracht, etc.)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus als ik in een draaimolen , dit moet je zien als onze aarde , zit zou je ook geen wind moeten voelen ?
Bordensteker
9 jaar geleden
De atmosfeer is een bolvormig pak lucht dat door de zwaartekracht rond de aarde “plakt”. Die plak lucht ligt overal op het aardoppervlak en beweegt dus gewoon mee met de aarde, want buiten de atmosfeer is er niets dat die schil van lucht tegenhoudt. In een draaimolen, die slechts een heel klein ronddraaiend schijfje is ten opzichte van de omringende lucht, gaat de lucht niet echt veel meedraaien, en voorzover ie toch wat mee gaat draaien, wordt die lucht er van af gezwiept en vervangen door lucht die boven je hoofd toestroomt.
Nu je het toch over een kermisattractie hebt: in de ouderwetse “rups” kun je wél hebben dat de lucht mee gaat draaien, namelijk wanneer het dak van de rups dichtgegaan is. https://lh6.googleusercontent.com/-9Bes1roc_pM/UJrN0SQm9uI/AAAAAAAARac/q0TAFTCiBgM/w506-h380/rups3.JPG
Omdat de ruimte om de aarde en atmosfeer vrijwel leeg is. Er is vrijwel geen wrijving waardoor de lucht in beweging kan worden gebracht.