Formele in houd is vastgesteld, funcuntione inhoud kan daar in afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formele regio: Een gebied dat wordt afgebakend op basis van hetzelfde verschijnsel dat overal in het gebied voorkomt (kan gaan om een natuurlijk(grondwaterstand) of cultureel(taal) verschijnsel)

Functionele regio: Een gebied dat wordt afgebakend op basis van een samenhang van relaties en interacties. VB: stad - omliggend gebied waar uit omliggende kernen dagelijks forenzen naar de stad gaan om te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Functionele regio’s zijn gebieden waar heel het economische en sociale leven op elkaar is afgesteld. In zo’n regio zijn er één of meer hoofdkernen , een aantal secundaire kleinere kernen en al de rest op dat gebied. scholen ,universiteiten ,cultuurcentra , winkelgebieden ,industriecentra zijn op korte afstand zeer goed verbonden met wegen ,spoorwegen ,bussen .
Die gebieden vormen ook politiek , gerechtelijk meestal één zone (behalve wanneer er historische sentimenten een rol spelen of wanneer de regio’s te groot zijn zoals de Vlaamse Ruit , Groot Londen , Randstad , De Midlands , Vlaams Dallas , het Ruhrgebied…)
Op kleinere schaal zijn steden met omliggende gemeenten ook al een functionele regio. (Bv; Maastricht en omgeving , Het Waasland (arrondissement Sint-Niklaas)

Toegevoegd na 11 minuten:
Een functionele regio is een formele regio.