Als hoogveen niet langer voedselarm is (dus als er mineralen of organische stoffen het water voedselrijker maken) zul je zien dat de oorspronkelijke plantensoorten op den duur (dat kan trouwens best lang duren) verdwijnen. Die zullen in de loop van de tijd plaats maken voor plantesoorten van matig voedselrijke venen. Ook kan het veen op den duur verlanden, vooral wanneer de verrijking met voedingsstoffen steeds doorgaat: er gaan zoveel planten in groeien (dus niet alleen andere soorten maar ook meer exemplaren) dat de bodem geleidelijk aan minder zompig wordt. Op den duur kan de bodem ' echt land' worden. Dat noem je 'verlanding' van veen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan gaan er andere planten groeien dan die er nu groeien, waardoor er ook weer andere dieren komen. Kortom flora en fauna verandert
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als er meeuwen zitten in een hoogveen gebied gaat het gebied dus achteruit, maar alss die meeuwen weg gaan gaat het dan weer naar het oude?
anneliez
9 jaar geleden
Dat ligt eraan wat die meeuwen veranderd hebben in de tijd dat ze er waren, of of het achter- of vooruitgang is als die meeuwen er zitten zou ik niet kunnen zeggen, ik ben geen bioloog
Dan is het geen (hoog)veen meer