Nabij een lagendrukgebied, is het heel vaak droog!
Vaak zelfs kent de kern van een lagendrukgebied, een soort van oog, waar het helder en zonnig weer is met weinig wind.
Rondom een lagendruk gebied, dus op veel grotere afstand, ontstaan de fronten.
Aan de voorzijde van een laag, zuigt het systeem warme lucht uit de richting van de Middellandse zee en stuwt deze omhoog richting het noorden. ( warmte front)
Op de rand er van, ontstaat dan een neerslaggebied waarin het veel en langdurig kan regenen.
Na het passeren van een laag en het regengebied is het enige tijd droog, hierna komt de koudere sector van het laag over ( koufront) , vaak bestaat dit uit buien.

Maar er zijn ook kleine lagendruk gebieden die zich heel anders gedragen, deze komen vaak uit een ongewone richting en kunnen vaak zeer veel regen ( storm) brengen.

Zo zijn de meeste gewone lagendrukgebieden aardig te voorspellen, maar die kleintjes heel erg slecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja het regent als er een lagedrukgebied is maar je kunt niet zeggen dat als er een lage druk gebied is dat het automatisch VEEL regent dit hangt af van hoe laag de druk is