Omdat God hem zo heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Babyfaced! Je bent ook gelijk de enige die me steunt geloof ik :P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier nog één! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx Colconbri :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grapje dit toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1 ook van mij :-D
De aarde was in zijn jongste ontwikkeling vloeibaar en alles in de natuur in vloeibare vorm tendeert zo rond mogelijk te worden... Zo ook de aarde... en toen stolde de korst, zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zijn alle planeten rond en dus de aarde ook? Professor Jo Hermans, verbonden aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden, geeft een duidelijk antwoord op de vraag waarom de aarde een ronde vorm heeft.
,,Niemand is er natuurlijk bij geweest, toen de aarde zo'n kleine vijf miljard jaar geleden ontstond. Maar we weten wel ongeveer hoe dat gegaan is. De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. Die zwaartekracht zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde. En precies zo ging het met de andere planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou in termen van tijd en ruimte bewegen we heus niet zo snel.....

als je in een gewichtsloze, dus zwaartekracht ontbreekt, ruimte een vloeibaar iets loslaat, vormt het bolletjes. en langzaam zal dat gaan stollen, net als de aarde dat deed, en dan droogt de substantie dus in ronde vorm op......ik denk dat het komt omdat de druk overal om het object heen gelijk is, en de snelheid te verwaarlozen........denk ik....

bovendien is de aarde niet eens perfect rond, maar "dijt" de aarde ter hoogte van de evenaar een beetje uit, net als bij jouw kleibolletje. alleen minder extreem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de aarde is rond maar alle planeten zijn rond.
Ik denk dat dit de meest astronomische vorm is. In het eerste antwoord wordt al gezegd dat God de aarde (en alle planeten) zo schiep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://lmgtfy.com/?q=waarom+is+de+aarde+rond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je te ver rent val je er ook nie af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde is overigens niet perfect rond. De polen zijn als het ware een beetje naar elkaar toegetrokken waardoor een doorsnede van de aarde er ellipsvormig uitziet.
De afstand van de pool tot de kern van de aarde is kleiner dan de afstand van een plek op de evenaar naar de kern van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat hij niet recht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vloeibaar lichaam zal proberen zijn oppervlaktespanning zo klein mogelijk proberen te maken. Dit is natuurlijk geen bewuste keuze. Het systeem beweegt net zolang tot er een configuratie wordt gevonden waarbij de oppervlaktespanning zo klein mogelijk is. Deze configuratie is een bol. Een bol heeft als eigenschap dat de oppervlakte van een bepaald volume zo klein mogelijk is.

Dat de aarde rond is heeft dus hiermee te maken. Het is ook indirect bewijs voor het feit dat de aarde ooit minstens 1 keer geheel vloeibaar (gesmolten toestand) is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders kon die niet door draaien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bolvorm. De aarde is rond om dezelfde reden waarom een regendruppel en een zeepbel gewoonlijk rond zijn. Een vloeistofdruppel neemt namelijk, indien mogelijk, de vorm van een bol aan. Dit gebeurt wanneer een vloeistof door de lucht valt, zoals een regendruppel. Of drijft (zweeft) zoals een luchtbel. Toen de aarde zich vormde, was deze heet en vloeibaar. Daar de aarde in de ruimte zweefde, nam ze de vorm van een bol aan. Naarmate het vloeibare gesteente afkoelde en in vast gesteente overging, bleef de aarde nagenoeg die ronde vorm behouden.