Waarom is er bij bochten op de snelweg vaak water in het groen stuk van de bocht?

Rijdend op de snelweg valt het mij op dat vaak in scherpe bochten op het groen stuk in het midden van de bocht een waterpoel is gemaakt of dat het vol geplant is met (veelal) grote dikke bomen. Wat is hier de gedachte achter? Immers als iemand uit de bocht vliegt is de kans op letsel veel groter dan wanneer dit midden stuk alleen gras (of wellicht zelfs gravel) zou zijn. ....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Je zult doelen op verbindingswegen op verkeersknoopunten. Dat zijn namelijk de plekken op snelwegen waar scherpe bochten zijn.

Bomen:
Als Rijkswaterstaat een snelweg aanlegt of aanpast dan komt het natuurlijk vaak voor dat er bomen moeten worden gerooid. De Boswet verplicht dan tot herplant van bomen. Rijkswaterstaat zoekt daarom binnen het eigen grondgebied -en dat zijn dus m.n. dit soort ruimten in knooppunten- naar plekken om bomen te herplanten.

Bomen zijn inderdaad gevaarlijker maar als het goed is zie je een brede grasstrook aan weerszijden van het asfalt (="obstakelvrije zone") dan wel een vangrail. De richtlijn ontwerp autosnelwegen adviseert dat namelijk (bron 1 paragraaf 7.10.4)

Water:
Als een weg wordt aangelegd dan wordt een stuk aarde bedekt met asfalt. Daardoor zal die aarde daar niet meer als een "spons" werken bij regenval (=een deel van de bevallen regen vasthouden). Dus komt er meer regenwater in de omliggende sloten terecht. Dat leidt tot hogere waterstanden in het slotenstelsel en dus tot nattere gronden rond de sloot of zelfs water op het oppervlak van grond langs de sloten.

Om dat tegen te gaan eist het waterschap bij oppervlakteverhardingen (zoals wegaanleg) dat degene die dat doet ter compensatie open water aanlegt. Zo wordt het slotenstelsel ruimer en stijgt het water daarin dus toch niet bij regenval. Zie als voorbeeld bron 2, artikel 3 voor regels die het waterschap Hoogheemraadschap Rijnland hiervoor heeft. Rijkswaterstaat zoekt dan in eerste instantie grond die van henzelf is (anders moeten ze er grond voor kopen) en komt dan snel uit bij ruimte binnen verkeersknooppunten.

Toegevoegd na 16 minuten:
PS: verbindingswegen is vakjargon voor die smallere stukjes weg (vaak klaverbladen) die de ene snelweg met de andere verbinden.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Je verhaal over bomen compenseren kan ik volgen, maar stond niet in de vraag.
Maar die paar vennetjes gaan echt niet de 'sponswerking van de aarde' compenseren. Bovendien is er een hele lange berm waar het water prima in weg kan zakken. En doet het dat niet, dan zou je eerder slootjes langs de weg verwachten, en niet een paar vennetjes bij een knooppunt om de 20km.
Poet
10 jaar geleden
Ik lees toch: ".. of dat het vol geplant is met (veelal) grote dikke bomen. Wat is hier de gedachte achter?"
Die vennetjes compenseren wel (een deel van) die sponswerking. Het waterschap in mijn voorbeeld vraagt om een oppervlak aan open water te realiseren dat 15% is van opp van de de verharding, Op deze foto van Kp Hoevelaken is plm 10.000 m2 open water aanwezig. Dat compenseert dus plm 80.000 m2 asfalt.
Slootjes langs de weg zijn er daar ook. Meer sloten of verbreding ervan is ook een prima oplossing voor waterbergingscompensatie (gebeurt ook vaak). Maar dat gaat ten koste van een strook landbouwgrond. die rijkswaterstaat dus aan dient te kopen. Dus waarom niet het eerste stuk van de benodigde berging doen op gratis grond van henzelf; grond.die verder bovendien geen enkel praktisch nut heeft.
In aaneengeschakelde sloten (peilbeheer) is de exacte lokatie van de berging niet erg van belang.
Poet
10 jaar geleden
Merk nog op dat deze plassen wsl zijn aangelegd ter compensatie van een snelwegverbreding. Daarbij is dan dus een stuk berm geasfalteerd en daarmee een stuk sponswerking weggenomen.
Poet
10 jaar geleden
Zie hier op pag 3 een recent voorbeeld waar op zulke plekken watercompensatie wordt gepland:
http://denhaag.nl/web/wcbservlet/com.gxwebmanager.gxpublic.risbis.fileservlet?fileid=aa5910cf-03eb-4333-a9ae-5759bcd4422c

Andere antwoorden (4)

Het is een drinkplaats voor veel dieren die in en om die plas leven. Wij zien een snelweg, maar voor kikkers, insecten en vogels is de berm een klein stukje natuur.

Bovendien door voor o.a. de padden en kikkers water te bieden in dat kleine stukje groen voorkom je dat ze verplicht de snelweg over moeten wanneer ze dorst hebben.
Poet
10 jaar geleden
Het is zeker niet de bedoeling geweest om op deze plekken direct rond snelwegen een goede habitat voor allerlei dieren te creëren. Dat leidt immers tot populatietoename en dus ook tot meer aanrijdingen met dieren.
Het bieden van drinkwater aan dieren die daar al woonden opdat ze de weg niet over hoeven is echt onzin hoor. Daarom hiervoor een min.
Bedoel je in de middenberm tussen de "heen" en "weer" gaande rijstroken?
Zo ja, vermoedelijk dat dat komt omdat het wegdek in een bocht een beetje naar binnen gekanteld wordt aangelegd (vanwege de middelpuntzoekende kracht; zo ook treinrails). Dat betekent dan wel dat het regenwater van de buitenste rijstroken naar de middenberm neigt weg te stromen. Dus daar moet iets van een buffer beschikbaar zijn om het niet al te vlot te laten overlopen. Waar de snelweg rechtdoor loopt kunnen ze de afwatering van beide richtingen rijstroken een lichte kanteling naar buiten geven waardoor in dat geval het regenwater richting de buitenberm naast de vluchtstrook wegloopt. Daar is meestel wel een sloot of bossage die het water aankan.
Die bomen staan er wellicht om hinderlijk licht van koplampen wat te temperen omdat auto's in de binnenbocht anders de tegenliggers in de buitenbocht zouden kunnen verblinden?
(Het is me nooit zo opgevallen, dus ik weet niet zeker of je dat bedoelt, maar dit is mijn duit in het zakje.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het aanleggen van bijvoorbeeld een klaverblad kruisen wegen elkaar op verschillende hoogtes. Om en weg omhoog te laten lopen is veel zand nodig. Een deel van het zand wordt afgegraven in het midden van de lussen. Daardoor ontstaan er vanzelf poeltjes.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Als er ter plaatse geschikte zandgrond ligt dan kan dat soms ook een factor zijn. Op zandgrond zit de grondwaterstand echter vaak diep zodat er dan toch niet snel poeltjes ontstaan. En fors dieper ontgraven kan in knooppunten niet omdat je dan weer de stabiliteit van de weg ondermijnt. Dit zal dus slechts in sommige gevallen een rol spelen.
Veelal is de grond die vrijkomt niet geschikt als ophoging voor de wegen; te kleiig, te venig, teveel organische stof.
Snelwegen bestaan uit asfalt, dit zorgt er voor de de bodemoppervlak van de wegen hard is en geen water op kan nemen.
Als al dat water op het asfalt zal blijven liggen vormt het gevaar voor de verkeersveiligheid. Daarom wordt het water van de weg de berm 'ingeleid'.
Ik weet niet of Rijkswaterstaat deze poeltjes bewust aanlegt, het lijkt mij wel maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
Het kan ook op een natuurlijke manier ontstaan, simpelweg omdat het water de laagste plek zoekt, in dit geval het stukje gras. Zeg maar zoals alle natuurlijke waterreservoirs ontstaan.
In Nederland regent het nog altijd meer dan dat er verdampt dus de poeltjes komen ook niet snel leeg te staan.