Wat is het verschil tussen een conventioneel en onconventioneel gas?

Ik weet dat bijv. aardgas conventioneel is en schaliegas onconventioneel. Maar hoe zou je dit goed kunnen definiëren? Is er naast het verschil in verkrijgen ook nog een ander verschil tussen conventionele en onconventionele gassen? En welke conventionele en onconventionele gassen zijn er eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Het betreft hier beleidsjargon: een simplificatie of verwijzing die het praten over een thematiek makkelijker maakt maar die feitelijk/technisch gezien niet correct hoeft te zijn.

Met het begrip "onconventioneel gas" wordt feitelijk bedoeld: de problematiek inzake de winning van gas uit grondlagen waar we voorheen niet uit wonnen zoals schalie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit gaat dus niet over verschillen in het gas zelve.

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit betekent overigens ook dat je vraag niet in de rubriek aardrijkskunde hoort maar in maatschappij - politiek ;-)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verschil hier tussen is dat conventionele gassen en olie zich na de vorming in het moedergesteente zich verplaatst naar het reservoirgesteente, wat dus er moeilijk is om open te breken, ook wel fracking genoemd. Conventionele gassen en olie die zitten opgeslagen in het moedergesteente en kan erg makkelijk uit de bodem worden gehaald. Voorbeeld van onconventionele gassen en olie is schalie en een voorbeeld van conventionele gassen en olie is aardgas.