Naar welke landen wijst onze kust in een rechte lijn ?

Engeland, Noorwegen en Denemarken zijn eigenlijk buurlanden van ons.
Vanaf onze kust zit er, in een rechte lijn, alleen zee tussen. Maar ook Groenland, Frankrijk, Ijsland hebben dit. Zelfs via het nauw van Calais
loopt er een rechte lijn van Hoek van Holland naar Zuid-Amerika.
Voor welke landen geldt dit verder ?
Ik heb al op een globe gekeken maar dit is lastig . Het zou zelfs voor Canada en Suriname kunnen gelden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je komt bij geen enkel land via een rechte lijn over zee omdat de aarde ovaal/bolvormig is. Je schiet dus de lucht in, de dampkring uit.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens kom je met veel moeite bij IJsland uit tussen de eilanden van Schotland door en kom je door de ligging van België niet eens IN het nauw van Calais laat staan daar door heen. Canada kan ik ook niet bereiken.

Toegevoegd na 12 minuten:
De ligging van Frankrijk bedoelde ik ipv België. Het noordwesten van Frankrijk steekt behoorlijk uit richting de UK.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heeft men vanaf de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust toch net direct zicht op de Atlantische oceaan, dus ook richting Zuid-Amerika. Het gaat nét door het Nauw van Calais.
Ik neem aan dat met een rechte lijn bedoeld wordt een grote cirkel. Bijvoorbeeld een meridiaan. Als je vanaf de Zuidhollandse of Zeeuwse kust de meridiaan volgt, pal noord dus, dan kom je op de Noordpool aan zonder land te raken (wel ijs). En als je dan verder gaat kom je uit bij het uiterste oostpuntje van Siberië (zie link).
Vanaf de Noordhollandse kust lukt het niet want dan stuit je eerst op de eilandengroep Utvӕr voor de Noorse kust.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om meridianen zou gaan zouden de landen ijsland, canada en en suriname niet als voorbeeld genoemd zijn.
WimNobel
10 jaar geleden
Dat zei ik ook niet. Het gaat om grote cirkels en een meridiaan is een voorbeeld van een grote cirkel. Die levert in ieder geval een nog niet eerder genoemd land op. Andere grote cirkels leveren misschien nog meer landen op maar daarvoor heb ik een richtinggetrouwe wereldkaart nodig en die heb ik even niet bij de hand.