als de polen om draaien wat gebeurd er dan met ons?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij een Pool dan? Anders niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurd-magnetische-veld-aarde-omkeert.31833

Het beste antwoord

Op korte termijn gebeurt er vrijwel niets dat voor ons zichtbaar is.
De kompassen en navigatiesystemen zullen gek gaan doen.
De omkering van de polen is in de geschiedenis van de Aarde een steeds wederkerend fenomeen , dat om de 780.000 jaar plaatsvindt .
Er zijn wetenschappers die beweren dat het moment van omkering ongeveer ‘nu’ is .
Sommigen beweren dat een omkering invloed zou hebben op ons klimaat .... maar dat is door gebeurtenissen in het verleden nog niet ‘hard ’ kunnen gemaakt worden.
Ook ie er een Zonnevlek theorie , maar ook die is niet bewezen.
Dat omdraaien heeft vermoedelijk a meer dan 600 maal plaatsgevonden sedert het Cambrium . Men heeft op het tijdstip van omdraaien nog geen bewijsbare vaststellingen gevonden die iets desastreus inhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan worden we allemaal zee- of wagenziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zal waarschijnlijk met name invloed hebben op het klimaat, maar denk ook aan straling van de zon. Door omkering van de polen zal er een verandering in het magnetisch veld van de aarde ontstaan, waardoor er meer schadelijke straling kan doordringen tot de aarde. In het bestaan van de aarde, is dit overigens al meerdere malen gebeurd. De invloed op mens, dier en fauna zal niet desastreus, maar wel te merken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat er dan een zware ijstijd aan komt, op wikipedia is er een heel verhaal over, daar staat oa in dat we dan een tijd meer straling van de zon zullen hebben, maar wat er precies gebeurt is blijkbaar niet duidelijk. Ik doe de link erbij, het is een leuk verhaal
Er is trouwens een paar dagen geleden een vraag gesteld die er erg op lijkt volgens mij
13 jaar geleden
Hangt er vanaf hoe dat gebeurd. Als het in een heel kort ogenblik *plop* omdraait zullen vogels plotseling de verkeerde kant op gaan vliegen en kompassen waarschijnlijk de andere kant op gaan wijzen.
Als het over een langere periode gebeurd (zoals dat zou gebeuren) zal het aardmagnetisch veld tijdelijk licht afzwakken en zullen kompassen voortaan naar het zuiden wijzen. De mensheid zal naar alle waarschijnlijkheid wel blijven bestaan. Sommige satellieten zullen er wel last van gaan krijgen omdat ze iets meer straling van de zon vangen. Voor leven op aarde is dat geen probleem.

Het is waarschijnlijk dat er in het verleden vaker poolomslagen zijn geweest, en ziet, we zijn er nog steeds.

Leuk detail is dat de magnetische noordpool (waar je kompas heen wijst) de afgelopen 150 jaar 1100 kilometer verschoven is richting de geografische noordpool (het punt waar de aardas als het ware uitsteekt).
Dit wil trouwens niet direct zeggen dat er een poolomslag aanstaande is, dit schijnt vaker te gebeuren.

Zeker weten wat er gebeurt weten we niet omdat wij dit nog niet echt meegemaakt hebben (en gemeten en gekeken met moderne apparatuur), dus het blijft een beetje onzeker.