Kan een overstroming tegen de stroom van de rivier in oprukken?

Rob Trip zegt vanaf 5 seconden in dit filmpje dat de overstroming via de Donau Duitsland bereikt. Maar de Donau stroomt de andere kant op, naar het oosten. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, het lijkt inderdaad een vreemde verspreking van Rob Trip. De Donau verláát Duitsland bij Passau.
Het is wel zo, dat Passau door de samenstroom van vooral Donau en Inn (en de kleinere Ilz) een berucht hoogwaterpunt is.
Je zou dus kunnen stellen dat via de Inn (Oostenrijk) het hoogwater Duitsland bereikte.
Bij dit soort hoogwater, met bijbehorende overstromingen, gaat het probleem hoofdzakelijk stroomafwaarts.
Niet helemaal misschien: Als op het samenstroompunt in Passau het water stijgt door de toevloed van Inn en Ilz, dan ervaart de Donau deze waterberg als een hindernis, en stroomopwaarts in de Donau zal het water dan (letterlijk tot op zekere hoogte) meestijgen.