Is de langste nacht op de noordpool ook de langste nacht op de zuidpool? Of juist de langste dag?

Langste nacht op noordpool: 186 dagen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De langste nacht op de noordpool is juist de langste nacht op de noordpool omdat op dat moment de zon continu ten zuiden van de evenaar staat. Daardoor zal het zonlicht de noordpool maandenlang niet kunnen bereiken.

Precies het feit dat op dat moment de zon continu ten zuiden van de evenaar staat, betekent automatisch dat het zonlicht dan maandenlang de zuidpool beschijnt.

Conclusie: als het op de noordpool maandenlang nacht is, moet het op de zuidpool maandenlang dag zijn. Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde.

Cryofiel