Door op verschillende plekken gedurende lange tijd temperaturen te meten en de gemiddelden van een jaar bij elkaar op te tellen en met elkaar te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over gans de wereld zijn er meetstations. Zowel professionele maar ook niet vergeten de amateur meteorologen.
Van al deze meetresultaten worden er statistieken gemaakt.
Analyse over de jaren heen, geeft dan een beeld van de klimaatveranderingen en de temperaturen.
Robby BB

;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden er in de sahara geen meetstations zijn, zijn er daar geen dorpen of steden mischien.
Zijn er soms geen eilanden in de Pacific of bestaan er geen boeien die opmetingen doen. Schepen sturen ook info door
Zels op de noord en zuidpool zijn er meetstations (als je spreekt van onherbergzaam.
Je zou er nog versteld van staan waar er allemaal metingen worden gedaan.
Robby BB
Dat is onmogelijk, je kunt dat niet per jaar bepalen. Pas met hele lange meetreeksen en gemiddelden haal je de toevalligheden eruit (een plotseling warm jaar en een plotseling koel jaar).

Meten doen ze met temperatuurgegevens van vele plaatsen op de aarde te middelen en te vergelijken met de jaren ervoor. Ook middelen ze bijv per 10 jaar en vergelijken ze dat met de 10 ervoor en daarvoor. Dus met langere periodes.

Dat doen ze ook met de gemiddelde temperatuur in Nederland. Momenteel vergelijken ze de periode 2000-2010 met de temperatuur nu. Het is dan warmer of kouder dan gemiddeld.