Welk land heeft de langste grens en/of kustlijn te bewaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op het begin dacht ik, er zal toch wel één duidelijk antwoord zijn?
maar wat blijkt, het is niet eens zo duidelijk welk land nou de langste kustlijn heeft en grens, een hele goeie vraag dus!

Het beste antwoord

Langste kustlijn:
Canada 243.792 km

Toegevoegd na 5 minuten:
en zoals Jeroen terecht opmerkt moet daar dan nog 8891 km km landsgrens bij:
252.683 km in totaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet nog de landsgrens men vraagt om een totaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben meerdere bronnen het op internet mis. Ze variëren wel, maar zitten allemaal in de buurt van dat aantal kilometers.

Andere antwoorden (8)

wilde gok: chili?

Toegevoegd na 51 seconden:
nee toch niet, na wat research: canada
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grens tussen de USA en Canada is met bijna 9000 km de langste grens tussen twee landen.
Ze noemen het de International Boundary.
14 jaar geleden
Dat is Rusland.

Toegevoegd na 2 minuten:
En anders Australië

Toegevoegd na 22 minuten:
Aanvulling Rusland heeft de grootste oppervlakte Rusland: (17,075,400 km2) dus ook de langste grens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Jeroen1962, Met simpele rekenkunde kom ik met het volgende voorbeeld. Land 1:
lxb=1x1km
opp. = 1 km2
omtrek = 4km land 2:
lxb=0,45x2km
opp.= o,9km
omtrek = 4,9km Oppervlakte zegt dus helemaal niks over de kust en/of grens lengte. Het antwoord kan goed zijn, maar je redenatie klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totale landsgrens Rusland: Landgrenzen: In totaal heeft Rusland 20.096,5 km aan landgrenzen; Azerbeidzjan 284 km, Wit-Rusland 959 km, China 3645 km, Estland 294 km, Finland 1340 km, Georgië 723 km, Kazachstan 6846 km, Noord-Korea 19 km, Letland 217 km, Litouwen (Russische exclave Kaliningrad) 280,5 km, Mongolië 3485 km, Noorwegen 196 km, Polen (Russische exclave Kaliningrad) 232 km en Oekraïne 1576 km

Kan de kustgrens niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Wikipedia wordt gesproken over:Als grootste land ter wereld heeft Rusland met 57.792 kilometer ook de langste grens [...] en dan verderop: Ongeveer twee derde van de grens bestaat uit water. Dan heeft Canada meer te bewaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En juist de kustgens tikt lekker aan. Daarnaast zijn er ook nog wat eilanden naast Japan vergeten.
Landgrens:Volksrepubliek China; 22.117 km.

Kustlijn: Canada; 202.080 km.

Voor de totalen, als je die wilt, moet je me wat meer tijd geven - dan moet ik even gaan rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noorwegen heeft de langste kustlijn... Met al die fjorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indonesië heeft van alle landen de langste kustlijn, omdat het zo veel eilanden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even citeren:

"The world's longest border belongs to Russia.

Of Russia's 57,000+ kilometers of border 20,139 of it border 14 different countries; North Korea, China, Mongolia, Kazakhstan, Azerbaijan, Georgia, Ukraine, Belarus, Latvia, Estonia, Finland, Norway, Lithuania, Poland.

If it wasn't for the 86 kilometers of the Bering Strait Russia would also border the United States.

The world's longest shared border is that of Canada and the United States.

Known as the International Boundary, it has a length of 8,893 kilometers and is also known as the world's longest undefended border."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rusland of Afrika of Amerika.