Hoe kunnen er zowel golven bij Nederland als Engeland zijn?

Het kan misschien als een domme vraag overkomen, maar ik vraag me af hoe er bij zowel de kust van Engeland als Nederland golven naar de kust kunnen zijn? Deze vraag geldt eigenlijk voor alle kusten, en ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Meerdere oorzaken ! De wind buigt af naar de kust . Dus een sterke zuider wind wordt bij ons aan de kust een z z w wind en in Engeland een z z o wind . Daarbij nog een effect , stel dat golven parallel aan de zouden lopen dan worden ze bij ons afgeremd door de kust rechts (bij zuidenwind ) en in Engeland ja anders om :) . Dan nog het bad kuip effect ! :) een kleine beweging in het diepe gedeelte geeft veel beweging aan de kanten , dus er is altijd beweging (zeker op een zee maar ook op een groot meer ) van uit de diepere lagen een flauwe golf wordt een steile hoge golf naar het ondiepere toe . Daarbij aan de onderkant wordt het afgeremd de golf komt om hoog en kantelt (breekt ) daar valt nog veel te onderzoeken want na de tsunami rampen waren de wetenschappers geschokt over de dynamiek en de niet zo ingeschatte processen . Er is in Nederland ook dacht een grote proef opstelling waar onderzoek naar golven wordt gedaan (Wageningen ) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zie de antwoorden op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/rollen-golven-hetzelfde-moment-land.39634
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Google Earth is het effect van de afbuiging van golven naar het land toe goed te zien, het komt doordat de golfsnelheid afhangt van de waterdiepte. Hoe dieper het water hoe sneller de golf, daardoor zal de golf altijd naar de kust toe afbuigen, tenzij het echt een heel steile klif is en de golf geen tijd voor buiging krijgt. Kijk bijvoorbeeld bij Bali of Lombok hoe de golven naar de kust afbuigen aan de oceaanzijde is gaat de kust erg snel omhoog en is de golf soms nog niet helemaal parallel met de kust. Aan de zeekant is het allemaal geleidelijker en zie je de golven mooi parallel op de kust afrollen.