hoe kun je aan een skelet zijn hoe oud hij is?

Toegevoegd na 12 minuten:
ik bedoel: hoe kun je aan een skelet zien hoe oud hij is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Aan veel symptomen:
Kalk-lijmstof verhouding;
Beschadigingen;
Fragiliteit;
Cellen in de botten. Etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van slijtage, artritis, de naden op de schedel.
Volgens mij kunnen ze het ook aan de tanden zien (of is dat alleen bij een paard?)
De bron is in het engels, maar best interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eerste instantie wordt er eerst gekeken naar de hoeveelheid collageen in de botten.

Aan de hand van die hoeveelheid wordt teruggerekend wanneer de ontbinding van de botten is begonnen. Vaak zijn de botten echter in een dusdanige staat dat het niet meer mogelijk is om de hoeveelheid collageen vast te stellen of is er simpelweg niet genoeg collageen meer beschikbaar voor onderzoek.

De vondst van tanden maakt de zoektocht naar de leeftijd over het algemeen gemakkelijker, omdat tandglazuur veel resistenter tegen verweer is dan botten.

Wanneer uit de resten niet genoeg informatie gehaald kan worden, wordt de omgeving onderzocht. Bij de vondst van houtskool wordt koolstofdatering toegepast. De hoeveelheid koolstof in een stuk houtskool neemt geleidelijk af en door terug te rekenen kan een vrij nauwkeurige schatting gedaan worden van de leeftijd van het stuk houtskool.

Uit het zand rondom een skelet kan eveneens informatie worden gehaald over de leeftijd. Via een gecompliceerde methode wordt bepaald wanneer ongeveer de zandkorrels voor het laatst in daglicht lagen. Daarnaast geven goed geconserveerde voorwerpen in de nabijheid van de stoffelijke resten en waarvan de leeftijd wel vastgesteld kan worden, een goede indicatie van de leeftijd.