Wat was de oorzaak dat het super continent Pangea uit elkaar brak?

en waarom brak het zoals het brak in de verschillende continenten zoals we deze vandaag te dag kennen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het naar elkaar toedrijven en dan weer loskomen van de continenten is een proces van alle tijden. Het wordt plaattektoniek of schollentektoniek genoemd.

De plaattektoniek wordt veroorzaakt door stromingen in de het vloeibare mantelmateriaal van de aarde. Warm magma stijgt op, koelt af en zakt weer naar beneden. Omdat het dieper in de aarde warmer is, wordt het weer opgewarmd en stijgt het weer op. Dit vormt een soort 'transportbanden' van magma. De continenten drijven mee op de beweging van deze mantelstromen. Eigenlijk is het te vergelijken met de beweging van de lucht in de atmosfeer... Of de hete thee in je kopje.

Pangea is het beroemdste supercontinent, maar al eerder in de geologische geschiedenis hebben alle continenten tegen elkaar aan gelegen. Dit andere supercontinent noemen we Gondwanaland.

Het kan goed zijn dat over 'n miljard jaar alles weer op 'n hoopje ligt... En er komt geen twee-continentenlijm aan te pas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lavastromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als de oorsprong van vulkanisme en aardbevingen tegenwoordig: plaattektoniek.

Toegevoegd na 25 minuten:
Pangaea is overigens slechts het meest recente supercontinent. De continentale platen zijn in het verleden meerdere keren samengeklontert geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Plaattektoniek
Waarschijnlijk een komeet die insloeg en de maan liet ontstaan... Net zoals een druppeltje uit het wateroppervlak schiet als er een druppel inslaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was zo'n 3 á 4 miljard jaar eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bovendien, dat was geen komeet maar een protoplaneet.
Ofschoon de geleerden het daar niet over eens zijn moet het een forse impact/ oorzaak hebben gehad.
Daarna heeft immers de schollentectonie de aardplaten uit elkaar gedreven tot zoals het er nu uitziet.
Mogelijk was een grote land-plaat instabiel, het dreef immers op een vloeibare onderlaag.
De invloed van de maan op het water was dan ook groter dan nu, er was immers maar een HELE grote oceaan, mogelijk heeft ook dat een invloed gehad.
Of het een enorme meteoor-inslag of bv. een grote vulkaanuitbarsting geweest is, het zijn krachten geweest waarbij de grootste nucleaire explosies die we kunnen maken (60 Megaton oid.) maar rotjes zijn, in vergelijking met de (verstorende) krachten die hierbij aan het werk geweest zijn.
De reden waarom het land (de continenten) zich verplaatst hebben zoals ze hebben, hangt van de richting en plaats van de subductie af, vergelijkbaar met een grote transportband , die echter zeer langzaam beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recentelijk een programma gezien op National Geografic waarin dit ter orde kwam.

Het heeft ongetwijfeld ook met de schuiving van de platen te maken wat hier boven word genoemd. Maar wat daar te spraken kwam is het volgende:
De kern van de aard is warm. Deze warmte gaat naar de oppervlakte. Wanneer er een oppervlakte ligt bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk gaat de warmte eromheen maar waar het Verenigd Koninkrijk ligt kan de warmte niet weg. Hierdoor word de korst van het Verenigd Koninkrijk aan de onderzijden verwarmt. Wanneer deze oppervlakte veel grote is zoals bijvoorbeeld het Pangea tijdens het Perm tijdperk. Dan kan de hitte nergens weg. De korst word op een gegeven moment zo warm en de druk loopt op. En omdat het zo'n grote oppervlakte is kan het ook nergens weg de warmte waardoor uiteindelijk de korst als het waren uit elkaar smelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het tijdvak van de Bekken Groepen (4.150 - 3.950 mjg) was het aardoppervlak bedekt door oceanen. Hoewel het oppervlak grotendeels was afgekoeld, beef de mantel van de Aarde heet. Op veel plaatsen werden door gigantische vulkaanuitbarstingen eilanden gevormd.Deze eilanden dreven over het oppervlak van de Aarde door de bewegingen van de Aardmantel (plaat-tectoniek).
Door deze (relatief) snelle bewegingen van de eilanden kwam het af en toe voor dat er eilanden tegen elkaar botsen. Deze vormden dan grotere eilanden en langzaam ontstonden op die manier de eerste continentale platen. De tot nu toe gevormde eilanden waren echter nog niet stabiel. Hoewel er kleine continenten gevormd waren, verdwenen ze ook weer onder de zeespiegel. Dit proces bleef onverminderd doorgaan tot de mantel dusdanig was afgekoeld dat de plaat-tectoniek minder snel werd. Tegen het einde van het Nectariën waren de eerste definitieve en blijvende rotslagen gevormd en de continentvorming ging nu in snel tempo door.