Waarom kwam er in 1990 sub-sahara afrika en zuid-azie een aantal landen bij?

Ik moet een opdracht voor school doen (ak), alleen kan ik nergens het antwoord op deze vraag vinden.

Toegevoegd na 12 minuten:
toen ik de vraag nog een keer las, zag ik pas dat het toen niet meer over die landen ging, maar dat het over de hele wereld ging

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even van je vorige vraag.
ik wist dat je plaatje hoort te bewegen doordat ik op het plaatje klikte.
toen bij je profiel kwam.
en toen daar weer op het plaatje klikte.
dan zie je m wel bewegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, want mijn vraag is nu verwijderd door het moderatie-team, maar ik heb gelukkig dus wel antwoorden gekregen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie je hem nu zelf ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, nu wel, eindelijk, maar ik denk dat ik hem weer ga veranderen, ik vind hem nu eigenlijk niet zo mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je ziet het eerste frame van de animatie,
de pinguin staat er dus maar half op en het is een beetje wazig

Het beste antwoord

De aantal landen die er bij gekomen zijn ten Zuiden ,ten Westen en ten Oosten van de Sahara , valt eigenlijk nogal mee.
Er waren de laatste koloniale restjes : voorbeeldje Rio De Oro ....ex-Spaans….verdeelt door Marokko en Mauritanië ...maar betwist door de plaatselijke ‘Polisario’ ,geholpen door Algerije , Djibouti dat pas eind jaren 70 onafhankelijk werd .Het ‘klassieke’ kolonialisme is ondertussen volledig verdwenen uit Afrika (de laatste werden Franse departementen ,Réunion en Mayotte)
Er waren opstanden met een demografisch , cultureel en religieus karakter…>afscheuring Erithrea , huidige opstand tussen Noord en Zuid Soedan (met onvermijdelijke afscheuring binnenkort.)
...>Totale anarchie in Somalië : dat eigenlijk al in een aantal nieuwe lande verdeeld is..o.a. Puntland, Somaliland, Somalië en andere.
Meer Centraal in Afrika waren de eerste tekenen van overbevolking , zich uitende in stammenoorlogen , grootschalige corruptie en landverwerving :Rwanda-Oeganda -Burundi .
Toenemend nationalisme , dikwijls militair beslecht door leiders met despotische en dictatoriale trekjes : Zimbabwe is daar een goed voorbeeld van.
Ook Cabinda wil zich afscheuren van Angola ...omdat zij veel olie gevonden hebben.
Godsdienstproblemen zijn er dan in Nigeria , met het opstandige Noorden.
Politieke oorlogen door corruptie : Liberia , Sierra Leone , rebellen in Zuid-Sénégal, Mauretanië ,Tsjaad, Recente problemen in Ivoorkust en Guinnée.
Hopeloze onmacht in Congo
Rellen in het Oosten op de Comoren , op Madagascar.

In Zuid Azië zijn er bijna geen landen bijgekomen.
Oost-Timor heeft zich onafhankelijk verklaard : reden is etnische achterstelling en christelijke cultuur (was vroeger Portugese kolonie ,maar kon niet aarden onder Indonesische invloed)
Vietnam werd socialistisch herenigd ....Macau en Hong Kong werden aan China gegeven onder ‘strikte’ voorwaarden.
Oorlogen en opstanden in Irak(Koeweit-USA,USA2) ,Iran,Jemen-Zuid Jemen,Afganistan,Tibet ,Sinkiang Oejgoer,Myanmar , Kampuchea
Godsdienstrellen op de Fillipijnen (chr-mo) , de Molukken (chr-mo) ,Pakistan (mo-mo).Israel-Palestijnen
Da’pas een greep
Maar nieuwe landen : nee...>dan moet je vooral in Oceanië kijken (Tuvalu,Nauru,Palau,Kiribati,Papoea,Solomon Eilanden ,Micronesië,Marshall eilanden, Vanuatu en zo)
Oei , nu wil je heel de wereld…..maar daar heb ik geen plaats voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar heb je dit allemaal vandaan?