Wat gebeurt er als 2 continenten tegen elkaar botsen?

Ik heb het hier over de gesplitste continenten en de verschuiving hiervan. Wat gebeurt precies als 2 van die continenten tegen elkaar botsen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als ze echt op elkaar botsen, vormt zich een gebergte. Ze kunnen ook meer langs elkaar schuiven (schampen); dan krijg je vulkanisme en vooral veel aardbevingen.

Het hele proces staat beschreven op de Wikipedia-pagina waarnaar ik in de Bron verwijs. Lees vooral het vierde kopje, "Bewegingen".

Het artikel bevat een aantal verwijzingen naar gerelateerde artikelen.

Als je nog vragen hebt die in dit Wikipedia-artikel niet worden beantwoord, moet je maar een reactie schrijven op dit antwoord.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan krijg je daar een nieuw gebergte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen minnetje gegeven, maar ik vind het antwoord van XiniX wel een minnetje waard.
"Resultaten van het verleden zijn niet geldig voor resultaten in de toekomst': nieuwe bergen ontstaan zo niet.
Ik stem voor het onbenulligste antwoord als dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Himlayas is het nieuwste gebergte en komt omdat een schol op het eurazische botst... Hassan, als je het niet weet, laat dan je commentaar... Je bent al veel milder dan eerder, maar wel redelijk blijven... Jelle geeft me gelijk, dat is wetenschapper, zou toch een teken aan de wand moeten zijn, Hassan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hassan: Fout! Twee continenten die botsen zullen altijd een gebergte opleveren. Waar moet die massa heen? Ze zijn te dik om onder elkaar heen te schuiven. Ik stem voor jouw reactie als "onbenulligste" als dat zou kunnen.
Het hele alpengebied is zo ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het ogenblik dat de continentale platen botsen hebben we twee evenwaardige platen die botsen. Het onderduiken zal geleidelijk aan ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+0 antwoord is niet zo slecht als dat van XiniX
Ligt eraan of het continentale platen of ocianische platen zijn. Aangezien jij het over het eerste hebt(continenten) ga ik daarvan uit. Als 2 continentale platen hebt, dan drukken ze tegen elkaar, en dan drukken ze elkaar meestal omhoog. Hierdoor krijg je een gebergte, als de Himalaya of de Alpen of het Andes. Waarschijnlijk meer in de richting van de Himalaya, omdat heet een jong gebergte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als voorbeeld van wat er nu gebeurd:
India schuift onder de Himalaya. Elk jaar een cm of wat.
Heeft consequenties (aard- en zeebevingen) voor Z.O.Azie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk wel een gebeurtenis met lange adem. Het botsen zal in een zeertraag tempo gaan,zo traag dat er niets lijkt te gebeuren,maar op de (lange) duur zullen de gedeeltes die op en onder elkaar gaan schuiven een nieuw gebergte gaan vormen en mensen uit hun woonplaats verdrijven.