Wat gebeurt er als 2 continenten tegen elkaar botsen?

Ik heb het hier over de gesplitste continenten en de verschuiving hiervan. Wat gebeurt precies als 2 van die continenten tegen elkaar botsen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze echt op elkaar botsen, vormt zich een gebergte. Ze kunnen ook meer langs elkaar schuiven (schampen); dan krijg je vulkanisme en vooral veel aardbevingen. Het hele proces staat beschreven op de Wikipedia-pagina waarnaar ik in de Bron verwijs. Lees vooral het vierde kopje, "Bewegingen". Het artikel bevat een aantal verwijzingen naar gerelateerde artikelen. Als je nog vragen hebt die in dit Wikipedia-artikel niet worden beantwoord, moet je maar een reactie schrijven op dit antwoord.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebergtevorming

Dan krijg je daar een nieuw gebergte...

Het hele alpengebied is zo ontstaan.

Op het ogenblik dat de continentale platen botsen hebben we twee evenwaardige platen die botsen. Het onderduiken zal geleidelijk aan ophouden.

Bronnen:
http://ksogeo.classy.be/Geo%205-6/fys%20la...

Ligt eraan of het continentale platen of ocianische platen zijn. Aangezien jij het over het eerste hebt(continenten) ga ik daarvan uit. Als 2 continentale platen hebt, dan drukken ze tegen elkaar, en dan drukken ze elkaar meestal omhoog. Hierdoor krijg je een gebergte, als de Himalaya of de Alpen of het Andes. Waarschijnlijk meer in de richting van de Himalaya, omdat heet een jong gebergte is.

Als voorbeeld van wat er nu gebeurd: India schuift onder de Himalaya. Elk jaar een cm of wat. Heeft consequenties (aard- en zeebevingen) voor Z.O.Azie

Het is natuurlijk wel een gebeurtenis met lange adem. Het botsen zal in een zeertraag tempo gaan,zo traag dat er niets lijkt te gebeuren,maar op de (lange) duur zullen de gedeeltes die op en onder elkaar gaan schuiven een nieuw gebergte gaan vormen en mensen uit hun woonplaats verdrijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100