Getijden (eb en vloed of springvloed) worden voornamelijk bepaald door de stand van de maan en in minder mate de zon. Echter zijn de afstand van de locatie tot de evenaar, de waterdiepte, en de aanwezigheid en vorm van landmassa's ook belangrijk om een verschil te krijgen in getijden. Als de plek dichter gelegen is bij het punt op de aarde waar zon en maan recht in één lijn staan (zal ergens in de buurt van de evenaar zijn) dan is er een grotere trekkracht op het water dan wanneer dit niet op één lijn is. Ook de aarde zelf (het land) word aangetrokken en hoe flexibeler deze korst is hoe meer effect dus uitwerking op de eb/vloed stand. Op mijn bronsite staat er veel over te lezen maar uiteindelijk zijn er veel factoren die invloed hebben om een bepaalde vloed- of ebstand te krijgen dus het antwoord is: "Nee, eb en vloed zijn niet overal op de wereld hetzelfde".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, daar zitten grote verschillen tussen. Zo kan de Bay of Fundy, in de Canadese provincie New Brunswick, een natuurwonder worden genoemd. Deze bijzondere baai kan soms een verschil van wel zestien meter tussen eb en vloed hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hoogteverschil tussen eb en vloed is in de diepe water in het midden van de oceanen en zeeën slechts zo'n 0,5 meter. Maar aan de kust kan groot worden. Aan de monding van de Rance bij Saint-Malo in Frankrijk is het hoogteverschil gemiddeld 8,5 meter, en het kan maximaal tot 13,5 meter gaan.
Amadea