Van kikkers wordt gezegd dat ze koudbloedig zijn. Nederlanders hebben een koudbloedige aard,dat wil zeggen dat wij niet romantisch zijn en ook niet heel erg opvliegerig zoals de mensen in warmere streken. Bovendien stond ons land bekend om de vele kikkers die het had.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/waarom-noemen-we-nederland-een-kikkerlandje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1665, aan de vooravond van de Tweede Engelse Zeeoorlog, schreef John Ogilby een scherpe anti-Nederlandse satire. De titel luidde "Of the Frogs fearing the Sun would marry", en hierin werden de Nederlanders voor kikkers uitgemaakt. Deze tekst, prachtig geïllustreerd door Wenceslas Hollar, verbond twee literaire genres, de esopische fabel en het politieke pamflet tot één: het fabelpamflet.
De Nederlanders lieten zich daarop niet onbetuigd: inventief en fel een tegenstoot toebrengend, namen zij vanaf 1672 zowel het nieuwe genre van het fabelpamflet als de kikkermetaforiek over, maar nu ter eigen verdediging.

Het woord kikker is klanknabootsend. Het Middelnederlandse kicken betekende: ‘een nauwelijks hoorbaar geluid geven’. Mensen werden uitgemaakt voor kikkers omdat ze zo dom waren om niet te protesteren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kikkerland betekent letterlijk: Land, grond (of: landstreek, gebied) geschikt voor kikkers; land waar veel kikkers gevonden worden; waar de kikkers aarden.

Maar het heeft ook een figuurlijke betekenis: minachtende benaming voor laag, waterig land.
En dat is dus de reden waarom Nederland een kikkerland genoemd wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een goed antwoord, plusje van mij.
Men zegt dan meestal "dit kleine kikkerlandje". Het bekt lekker vanwege de alliteratie: Klein Kikker. En kikker slaat op het vele water: aan zee, wadden, meren, poelen, sloten, rivieren, en misschien ook wel op het feit dat we onder de zeespiegel liggen.