Wat gebeurt er met het magma van de aarde in een ijstijd?

Wat gebeurt er met het magma? Versteend dat of blijft het magma? En als het versteend, hoe word het dan weer magma?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het magma uit de kern van de aarde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

IJstijden zijn oppervlakkige verschijnselen waarvan op enige diepte niets te merken is. Vulkanen die onder een gletscher liggen kunnen ook gewoon tot uitbarsting komen. Denk maar aan de as spuwende vulkaan op IJsland enkele jaren geleden.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig enig idee op welke diepte dat is, en of dat scheelt op de noord of zuid pool? Mijn moeder was er namelijk zeker van dat in afrika geen ijs zou komen, en ik denk van wel :) vandaar ;) Bedankt iig voor je antwoord.
WimNobel
11 jaar geleden
De temperatuur in de aarde neemt toe met 25 à 30° C per kilometer diepte. Er zijn wereldwijd maar kleine variaties. Het zal duidelijk zijn dat ook aan de polen op 2 km diepte geen temperaturen onder 0 voorkomen. (Gevonden op: http://www.kennislink.nl/publicaties/energie-uit-de-bodem).
De IJstijden waren wel een wereldwijd verschijnsel. D.w.z. ook op de Zuidpool was er een grotere ijskap en ook in Afrika lag de temperatuur gemiddeld lager. In gebieden waar gletsjers voorkomen zullen die groter zijn geweest. Maar dat wil niet zeggen dat heel Afrika met ijs bedekt was. De grens van het landijs lag ergens halverwege Europa. In de op één na laatste ijstijd zelfs halverwege wat nu Nederland is. Vandaar dat we hier stuwwallen vinden zoals de Utrechtse Heuvelrug (door het ijs voortgestuwde grond).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeders had gelijk dus, hihi ;) Dank je.

Andere antwoorden (1)

Ijstijd heeft verder geen invloed op magna vulkanen komen ondanks de ijstijd gewoon tot een eruptie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk :) Dank voor je antwoord.