welke is de oorsprong van de naam kop van zuid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorsprong Kop van Zuid
Klik op google Maps op Rotterdam en kijk hoe de Nieuwe Maas zich slingert vanaf Maastunnel tot Nesserdijk en eiland van Brienenoord. Nog duidelijker: volg de route van de Waterbus vanaf Rotterdam Willemskade onderdoor de Erasmus- en Willemsbrug het Noorder Eiland rondend en de vaarroute vervolgend langs de Maasboulevard. Verklein de kaart en u ziet duidelijk een kop zich aftekenen daar waar de Maas rond Feijenoord stroomt. De Kop van Zuid.

Het beste antwoord

Oorsprong Kop van Zuid
De Nieuwe Maas slingert zich vanaf Maastunnel tot het eiland van Brienenoord met een boog om het Noorder Eiland (voorheen vasteland van Feijenoord) en de wijk Feijenoord. Deze wijk steekt als het ware als een kop boven het achterland uit. De naam bestond al langer maar met de impuls die de stadsvernieuwing aan Zuid gaf werd gesproken over De Kop Van Zuid (als projectontwikkeling) en verkreeg daarmee pas ware bekendheid. Zoals Big Apple voor N.Y. pas in de jaren 70 algemeen goed werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Kop van Zuid is een jong stadsdeel in Rotterdam. Het voormalige havengebied op de zuidoever van de Maas wordt herontwikkeld tot een nieuw stadscentrum. De Erasmusbrug vormt de schakel tussen deze twee stadsdelen.

Het gebied is gesitueerd op het hoofdeind, de kop, van de zuidelijke oever van de Maas, van zuid dus.
Amadea