Is er een doorsnee kaart van Nederland dat je kunt zien dat we onder water staan?

Wel iets grafischer dan het voorbeeld maar dat je een indruk krijgt hoe we in doorsnee eruit zien. Want dat we -5 meter onder water liggen is best raar en je het niet goed kan voorstellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja hoor, http://www.kennislink.nl/publicaties/bosatlas-over-nederlandse-ondergrond-uit het tweede kaartje. De gestippelde lijn op 0 is het zeeniveau.
Deze kaart staat ook in de bosatlas.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit kaartje vind ik zelf ook duidelijk, weliswaar geen dwarsdoorsnede, maar geeft goed weer welke gebieden er beneden zeeniveau liggen: http://www.kennislink.nl/publicaties/nederland-zeespiegel-bodemdaling-en-watermanagement
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie kaartjes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als we onderstromen stroomt er veel onder maar in bijv. de middeleeuwen zag het er ietsje anders uit en met her en der land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woods: klopt, maar in de middeleeuwen was onze bodemhoogte ook nog heel anders, hadden we minder dijken en was de duinenrij heel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Woods: En in weer andere tijden is er helemaal geen Nederland. Maar daar gaat de vraag natuurlijk niet over.

Andere antwoorden (1)

in het cruquius gemaal is een opstelling van nederland gemaakt , daar word een simulatie getoond waar dmv opkomend water Nederland onderloopt als erg geen dijken waren , dit gemaal staat in de haarlemmermeer in het plaatsje Cruquius heel interessant met veel info
kan op museumkaart worden bezocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken het gemaal idd maar wanneer is het open voor publiek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openingstijden
Vanaf 25 februari t/m 4 november 2012 is het museum iedere dag open. Op weekdagen van 10.00 tot 17.00 uur, in de weekends van 11.00 tot 17.00 uur.
Kijk ook bij Actueel voor bijzondere activiteiten tijdens schoolvakanties.
Groepsbezoek is, op afspraak, ook buiten de reguliere openingstijden mogelijk.