Wat is het verschil tussen hemelsbreed op vlak land en in de bergen?

Ik moet voor school weten wat dit is, ik kan echter op internet niks vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het de bedoeling is dat je je eigen hersentjes gebruikt JuleB. Neem eens even 3 minuten de tijd om te visualiseren hoe bergen er uit zien. En hoe plat land er uit ziet. En wat er gebeurt als je 'hemelsbreed 2 km.' moet lopen in de bergen, in vergelijking met over plat land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de Engelsen zeggen : as the crow flies....

Antwoorden (4)

Hemelsbreed betekent van punt a naar punt b in een rechte lijn.
Hoogte breedte en wegen hoef je niet op te letten.
Je hebt ook (woord vergeten) dan moet je op een logische manier de afstand berekenen door via de wegen te gaan, bij een berg moet je dan of de omtrek weten of de hoogte.

Heb even gezocht naar het woordje maar kan het niet vinden.
Misschien dat iemand als reactie wilt bijvoegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Conclusie is : er is geen verschil tussen een afstand meten op een vlakke land en in een gebergde land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkelijke afstand misschien? Of reistijd in kilometers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien vanuit de hemel, loodrecht van bovenaf dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen verschil, dacht ik ook
Hemelsbreed is een rechte afstand tussen 2 punten. 1000km hemelsbreed vliegen, is dus 1000km vliegen in 1 richting. Dit is als je op een horizontaal/waterpas stuk loopt/vliegt

Als je in de bergen loopt, loop je op een helling/daling. Dan kan je de formule ab²+bc²=ac² gebruiken om de steile helling, de hemelsbrede afstand (in dit geval ab) en de hoogte uit te rekenen. (kan worden uitgelegd als het nodig is)

Het verschil is dus, dat je in de bergen meer afstand moet afleggen om hemelsbrede afstand af te leggen omdat je niet door een berg heen kan lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt hemelsbreed en dan nog een andere term hoe heet dat ookalweer..
Kreeg t bij aardrijkskunde vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Differentiaalmeetkunde na een poging op google, het gaat over kromming van een vlak, met name de afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Differentiaalmeetkunde , nee het was best een simpele term.
Het was dat als je bijv van amsterdam naar utrecht wilde je de afstand met de weg moet volgen.
Openbare weg fietspaden etc, dus niet hemelsbreed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee eerlijkgezegd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hemelsbreed blijft hemelsbreed of je er nu bergen tussenzet of niet.
Relatieve afstand is de afstand in tijd en moeite die je moet doen om de werkelijke afstand af te leggen en die veranderd bij een vlak tegenover een berglandschap.
Werkelijke afstand is het tegenovergestelde van hemelsbreed.
Als je op een landkaart de afstand hemelsbreed wilt meten (van Amsterdam naar Parijs bijv). dan trek je een lijn tussen deze twee plaatsen. Met de schaal die op de kaart staat, kun je de afstand berekenen.

Of er wel of geen bergen, dalen of hellingen zijn, is niet belangrijk als je het hemelsbreed bekijkt.

Meer over de berekening met de schaal:
http://www.griftland.nl/media/download/378/schaal%20berekenen.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leek mij ook.
Hemelsbreed is het meten van afstand in een rechte lijn. Dus het hoeft niet letterlijk dat je door de hemel gaat.

bijvoorbeeld je hebt een berg. Aan de voorkant is een dorp A , en aan de achterkant is dorp B.
Als je een rechte lijn zou trekken, is de afstand tussen de dorpen bijvoorbeeld 10kilometer. Maar stel dat in deze berg geen tunnel gemaakt is, dan moet je over de weg om de berg heen. Misschien is de afstand van die weg wel 15kilometer, omdat je om de berg heen moet.

Dit geldt op vlak land en in berggebieden precies hetzelfde.
Dus het maakt niet uit bij welk landschap je bent.
Hemelsbreed betekent gewoon: de afstand als je 1 rechte lijn rechtdoor zou maken.