Hoe noem je het proces als in een bv een dorp de winkels die voorheen verspreid over het dorp waren allemaal centraal komen te liggen?

Dit is volgens mij geen centralisatie, aangezien dit meer over de structuur van een bedrijf gaat. Urbanisatie is ook niet het goede woord geloof ik. Kan iemand mij vertellen wat welk woord ik zoek?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter verduidelijking: ik bedoel dan het woord van de ontwikkeling! (zoals: verstedelijking, urbanisatie, centralisatie)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Urbanisatie of verstedelijking is het gelijdelijk uitbreiden van intensief bewoonde gebieden. Op het platteland heet dit Rururbanisatie.

De term centralisatie is inderdaad normaal gesproken een politieke term en gaat om zowel politiek bestuur als bestuur binnen bedrijven.

Door het uitbreiden van leefgebieden is het handiger als winkels in centra worden geklonterd. Dit is een deels politiek proces dat beïnvloed kan worden door de lokale overheid door centrale plekken neer te zetten waarin winkels zich kunnen vestigen. Het is niet zo dat winkels vanzelf centraal komen te liggen.

Het indelen van een stad in gebieden met een centrale commerciele functie en aparte woongebieden (buitenwijken) is op zich van alle tijden. Het proces is in feite een vorm van centralisatie.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je zou dan dit proces als "centralisatie van detailhandel" kunnen aanduiden als onderdeel van de ruimtelijke ordening.

(nb. ik bedoel natuurlijk geleidelijk in de eerste regel)

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik kom bijvoorbeeld deze tekst teken in een beleidsstuk voor de detailhandel:

"Het voorzieningenniveau in kleine kernen: de lokale overheid moet pro-actief en voorwaardenscheppend zien te komen tot vernieuwing en centralisatie van voorzieningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat inderdaad de juiste manier is om het te beschrijven! bedankt!

Andere antwoorden (2)

Winkelcentrum zou wel is kunnen. Dorpscentrum geeft in mindere mate aan dat er zich hier veel winkels bevinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, maar ik bedoel eigenlijk het woord van de ontwikkeling, zoals verstedelijking of bijvoorbeeld urbanisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt hier ook wel centrumgemeente genoemd
Clustering van winkels in de dorpskern.