Regen , de minuscule stof deeltjes schijnen regen te veroorzaken . Bij hevige as regen perioden met geen of diffuus zon licht . Rampzalig voor gewassen enz. Uit statistiek schijnt een pittige vulkaan activiteit met veel as , op het zuidelijk halfrond , juist op het noordelijk half rond slechte zomers veroorzaken . Hoe het een en ander werkt is nog vol op in onderzoek . En de inzichten daarin wisselen nog steeds , en met veel tegen gestelde meningen . Maar dat het invloed heeft staat buiten kijf .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een aswolk zitten kleine vaste deeltjes (de as :)) die op allerlei manieren invloed uitoefenen op de atmosfeer. Zoals Kapperkort al zegt, is het samenspel tussen deeltjes en de atmosfeer zeer complex. Er is een theorie dat 'zichtbare deeltjes' zoals asdeeltjes (en niet CO2-moleculen, of watermoleculen), ook wel aerosolen genoemd, de volgende gevolgen hebben:
- Rond aerosolen kunnen zich waterdruppels vormen, groter dan 'gewone' waterdruppels. Het zou dan makkelijker zijn voor wolken om te ontstaan. Wolken kunnen regen brengen, wolken hebben afhankelijk van hun eigenschappen een verkoelend effect (dichte wolken, die het zonlicht weerkaatsen, hoge, dunne wolken, die relatief weinig warmte absorberen, maar wel redelijk weerkaatsen) of een isolerend effect (ook weer dichte wolken, die veel warmte vasthouden, laaghangende wolken).
- Aerosolen verspreiden zonne-energie. Hierdoor komt het zonlicht diffuser neer op aarde. Zeer recent onderzoek suggereert dat hierdoor planten beter, efficiënter groeien. Planten nemen daardoor meer CO2 op uit de atmosfeer, wat een verkoelend effect heet. Deze theorie is nog zeer omstreden.
- Aerosolen zorgen zelf voor verkoeling van de (lagere) atmosfeer, omdat ze zonlicht tegenhouden. Een theorie in de klimaatwetenschap is dat door het afnemen van aerosolen, omdat mensen roetfilters zijn gaan gebruiken bijvoorbeeld, de opwarming van de atmosfeer nog harder zal gaan dan eerst gedacht, omdat het koelende effect verdwijnt. Ook omstreden.

Er zijn overigens wel data die toch sterk aanwijzen dat grote vulkaanuitbarstingen in het verleden (Pinatubo, Mount St. Helens) de temperatuur op volgens mij beide halfronden hebben doen dalen. Dit is te zien door bepaalde isotoopconcentraties van temperatuurindicatoren in de atmosfeer (zuurstof, H2O, koolstofmonoxide) die zijn neergeslagen in ijslagen op Groenland en Antarctica.

Als je er meer over wil lezen, kan je het best eens googlen op 'aerosolen' of 'aerosols'.