Ja want zwaartekracht is gebaseerd op het gewicht van een hemellichaam en omdat een exact even groot hemellichaam dichtbij is is het in die situatie gewichtsloos. Dus kunnen ze 'm optillen/wegduwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom zou een ander voorwerp gewichtsloos zijn? Zodra het zich binnen het zwaartekrachtsveld van de aarde bevindt, is het beslist niet meer gewichtsloos!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel als het zijn eigen massa heeft die even groot is! dan werkt de zwaartekracht van de ene 'aarde' evenveel opzichzelf als de andere 'aarde' op zichzelf heeft. Fz = mgh, en als Fz1=Fz2, dan is het inderdaad zo goed als gewichtloos. Bij de ideale situatie natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Bazorg =)
Cryofiel
12 jaar geleden
Echt niet! Onze aarde oefent kracht uit op die andere aarde. Dat veroorzaakt een flink gewicht. Die andere aarde oefent kracht uit op onze aarde. Daardoor zullen beide aardes elkaar aantrekken. Ze zullen echt niet naast elkaar blijven zweven - zo werkt de zwaartekracht niet.
gvrox
12 jaar geleden
Ik snap ook niet dat de conclusie is dat de 2 krachten elkaar opheffen, je moet (imho) die 2 krachten optellen. Stel dat de 2 aardes 2 perfecte, onbreekbare bollen zijn, dan zou op het raakpunt de kracht moeten staan die 2 aardmassas zouden uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee krachten zouden elkaar opheffen wat betreft de mens en allerlei andere losse onderdelen die op de aarde rondwandelen. Ze zouden elkaar absoluut niet opheffen ten opzichte van de twee planeten, die trekken elkaar juist met dubbele kracht aan.
Nee, dat zal niet lukken.

De aarde heeft een massa van ongeveer 6000000000000000000000000 kg. Die andere aarde zou dus een gewicht van 6000000000000000000000000 kg hebben. Als iedereen meehelpt, inclusief baby's en zieken, zijn we met zo'n 7 miljard mensen. Dan hebben we ongeveer 860000000000000 kg per persoon te tillen. Ik vrees dat dat niet gaat lukken.

Toegevoegd na 6 minuten:

Daar komt bij dat, ALS beide planeten bolvormig zouden blijven, er maar een heel klein gebiedje is waarin ze dicht genoeg bij elkaar zouden zijn om de afstand met één menslengte te overbruggen. We zouden met z'n 7 miljarden allemaal naar dat ene kleine gebiedje moeten gaan om te tillen.

(Zie het als twee voetballen die tegen elkaar aan liggen, met mini-mini-mini-mini-mieren erop om de voetballen van elkaar af te houden. Die miertjes zouden ook allemaal op een kluitje moeten gaan zitten.)

Verder zou het oceaanwater zich natuurlijk verspreiden over beide planeten. De ruimte tussen beide planeten zou worden opgevuld met oceaanwater. De tillende mensenmassa zou dus niet alleen worden verpletterd, maar zou ook verdrinken - ze zouden zich op de bodem van een duizenden meters diepe oceaan bevinden.

Tot slot zou de aardkorst natuurlijk worden verpletterd door het gewicht van die tweede aarde. De verpletterde en verdronken mensheid zou op een gewelddadige manier worden gekookt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
860000000000000 kg per persoon? Ik neem aan dat je met z'n allen bedoelt ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor. 6000000000000000000000000 kg met z'n allen. Met 7 miljard mensen is dat ongeveer 860000000000000 kg per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, ik zie dat ik 't weer 's verkeerd gelezen heb. Ik las dat we dat gewicht samen zouden KUNNEN tillen. Ik zie nu pas dat je eigenlijk schrijft dat we dat zouden MOETEN tillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In m'n reactie moet je voor "samen" natuurlijk "per persoon" lezen. Lekker bezig vandaag...
Cryofiel
12 jaar geleden
Bestaande woorden van een totaal andere betekenis voorzien, zodat het voor mensen die niet verder kijken net lijkt of je het met elkaar eens bent, terwijl mensen die wel verder kijken zien dat je zo alleen maar verwarring zaait... ben je in de leer geweest bij de harde kern van de paranormaalgelovers? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betrapt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die andere Aarde heeft natuurlijk ook zwaartekracht, he.
Dus ze trekken elkaar aan.
De kracht die de mensen moeten torsen moet dus verdubbeld worden.
De formule is F=G*G1*G2/(r^2) en G1=G2 en G=0,0000000000667428 en r is de afstand tussen de twee kernen dus een Aardediameter; F/7 mld = 1,46 E+25 Newton,
=anderhalf kwadriljoen kilogramkracht per persoon.
Dat houd je maar heeeeel even vol.
Cryofiel
12 jaar geleden
"splotsj", zeven miljard keer... ;-) Even serieus - waarom zou de kracht verdubbeld moeten worden? Een pak suiker van 1 kg wordt door de aarde aangetrokken met een kracht van 9,8 N. Maar het pak suiker trekt natuurlijk ook de aarde aan - de aarde en het pak suiker trekken *elkaar* aan. Beide krachten zijn even groot. Dat kun je heel complex uitrekenen, je kunt het ook snel inzien door te signaleren dat het massamiddelpunt van beide voorwerpen zich niet verplaatst, omdat er geen externe (netto) kracht is. Toch weegt een pak suiker van 1 kg 1 kg, en niet 2 kg. Je mag de kracht dus niet verdubbelen. (Niet dat het voor dit vraagstuk uitmaakt... veel te zwaar blijft veel te zwaar.)
Cryofiel
12 jaar geleden
De getijdenkrachten hebben volgens mij niets te maken met de onderlinge zwaartekracht. De zwaartekracht wordt gegeven door F=G·m1·m2/r², net als voor de zwaartekracht die op een kleine puntmassa werkt. Er is dus geen verdubbeling. Overigens zouden de tillende mensen wel gewichtsloos zijn, want op hen werkt van beide kanten dezelfde zwaartekracht. Net zoals je gewichtsloos zou zijn wanneer je je in een superduikboot zou bevinden die naar het middelpunt van de aarde zou kunnen duiken. De getijdenkrachten zorgen inderdaad voor een vervorming. ALS die al zou uitblijven, zouden de oceanen zich wel verdelen over de beide aardes, zodat de tillende mensen zich op de bodem van en erg diepe oceaan zouden bevinden. In werkelijkheid zijn de getijdenkrachten natuurlijk sterker dan wat de beide planeetkorsten aan zouden kunnen. Er zouden dus twee bollen van vloeibaar magma ontstaan, en die zouden gewoon met elkaar versmelten tot één dubbel zo zware bol. Er zouden een paar mega-magma-tsunami's over die bol reizen. Na het uitdempen daarvan zou er één nieuwe planeet zijn, die zou afkoelen, en - wie weet - opnieuw levendragend zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Cryo hier toch gelijk heeft. De massa's van beide planeten zijn immers al opgenomen in de (eenvoudige) formule. Denk je overigens niet dat de oceanen zich niet zouden verdelen, maar in plaats daarvan precies tussen die planeten in zouden gaan zitten? Het water wordt immers door beide planeten even hard aangetrokken uiteindelijk, dus zal het in het middelpunt gaan zitten. Dat zal inderdaad een diep watertje worden.