Hoeveel verschilt het zicht van de maan op verschillende locaties?

Onze aarde is niet perfect rond uiteraard.
Wat is het minimale en maximale aan oppervlak wat we waar op de wereld kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het hangt er van af waar je zich op aarde bevindt.
Het verschil kan 100% tot 0 zijn
Wanneer we in het Noordelijk halfrond de Maan zien…is ze in het Zuidelijk halfrond niet te zien.
Er is een theoretische mogelijkheid dat men de Maan zowel in het Noorden en Zuiden ziet ....Ik heb die vraag ooit voorgelegd aan een professor en die legt uit waarom het alleen theoretisch kan :
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/18509
Of je nu in Nederland naar de Maan kijkt of in Moskou : dat maakt geen zichtbaar verschil….zolang men in het Noorden of in het Zuiden vergelijkt.
Dicht tegen de evenaar zijn er wel overlappingen van Noord naar Zuid (en omgekeerd) , maar visueel niet of nauwelijks van Oost naar West (en omgekeerd)
1 seconde geleden