Het komt uit de binnenkant van de aarde( de kern) en daar is het heel heet. Als het naar boven komt is et nog steeds heel heet en dat is gevaarlijk omdat je dan gewoon verbrandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Magma is een vloeibaar gesteente, dat vanuit de aarde naar boven, dwars door de aardkorst heen komt. Doordat de aarde er nog op drukt word de kracht onder de grond erg groot, daardoor vermengt zich ook gas met de vloeibare magma. Op dat moment is de kracht zo groot dat de aarde het niet meer houdt en open barst. Dit noemen we een vulkaanuitbarsting. De magma (dat nu dan lava heet), de as en kleinere en grotere stenen worden met zeer grote kracht als het ware uit de aarde gespuugd. De lava loopt dan uit de vulkaan naar beneden en verbrand alles wat hij op zijn pad tegenkomt. Lava is eigenlijk gesmolten gesteente en dus héél heet. Soms wel 1200 graden celcius. Het verwoest huizen en bomen alsof ze er niet staan. Soms kan zo’n uitbarsting wel weken duren en loopt de lava dus ver het land in. Dan is de schade door de vulkaan ook enorm groot.