hoe komt het dat wolken aan de bovenkant erg bobbelig lijken en aan de onderkant redelijk plat?

kan het niet echt anders verwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn veel verschillende wolken.
- Altocumuluswolken zijn grijze of witte wolken, die bestaan uit water tegen het vriespunt en ijsdeeltjes. Ze vormen bolvormige wolken met een platte onderkant. We kennen ze beter als 'schapenwolken'. Deze kunnen duiden op een naderend regenfront.
- Cirruswolken ontstaan op 20 km hoogte en zien eruit als penseelstreken of smalle stroken; worden ook wel 'windveren' genoemd.
- Cirrostratuswolken bedekken meestal de hele lucht. Vaak betekenen ze dat er slecht weer op komst is.
- Altostratuswolken vormen een laag dunne, grijze wolken die meestal erop duiden dat regen op komst is.
- Nimbostratuswolken zijn de dikkere variant van de Altostratus. Deze hangen lager in de atmosfeer en staan bekend als typische 'sneeuwlucht' of 'regenlucht'. Ze zorgen ervoor dat het zelfs op klaarlichte dag donker kan worden.
- Stratocumuluswolken zijn grijs of wit van kleur met in het midden dondere gebieden. Ze liggen in een golfachtig patroon en zorgen bijna nooit voor regen.
- Stratuswolken vormen een grijze wolkendeken. Meestal is er motregen of sneeuw op komst. In gebieden met hoge bergen (zoals de Alpen) liggen ze wolken vaak als een aaneengesloten deken over de bergen. Deze wolken liggen het laagst.
- Cumuluswolken zijn typische stapelwolken, waarin je door de bijzondere vorm vaak fantasiefiguren kunt herkennen. Als er kleine wattenbolletjes gevormd worden kan dit duiden op naderend mooi weer.
- Cumulomnibuswolken zijn de dreigende, donkergrijze onweerswolken. Deze staan gerangschikt onder 'lage wolken', maar ze kunnen doorlopen tot een hoogte tot wel 12 km. Onderaan bestaan ze uit waterdruppels en bovenaan uit ijskristallen.

Je bedoelt dus te vragen waarom schapenwolken aan de onderkant plat zijn. Volgens Harry Geurts van het KNMI is het toverwoord ‘condensatieniveau’. Op een bepaalde hoogte in de atmosfeer is er een kritische temperatuurovergang, waar opstijgende waterdamp overgaat in de waterdruppeltjes die wij zien als wolken. Die overgang is kaarsrecht: je zou er een liniaal onder kunnen leggen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat wolken aan de onderkant niet plat zijn, maar dat dat alleen zo lijkt. en dan zou het best logisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk antwoorden horen geloof ik bij de reacties.
Amadea
12 jaar geleden
Blíjft de vraag staan waaróm het dan zo lijkt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niks mis met mijn reactie, lees het eens opnieuw.
Amadea
12 jaar geleden
Jij denkt, hoort, en gelooft.
Zou het kunnen dat je bedoelt: Dit is geen antwoord maar een reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ging tog ook om reacties??
Dat heeft te maken met dat de wind tussen de wolken en de grond door waait. (Vandaar ook de typische Hollandse luchten; de wolken zijn van onderen vlak omdat het land vooral vlak is.) De wind vlakt de wolken aan de onderkant af doordat de wind nergens heen kan dan tussen de aarde en de wolken door. Bovenlangs heeft de wind vrij spel en wordt niet gedwongen langs de wolken te gaan. Immers, alles zoekt de makkelijkste weg. Het wil niet zeggen dat wolken niet vervormen. Het alles is constant in beweging.