Wat is de kleinste plaats (inwoneraantal) die op een standaard wereldkaart wordt aangegeven? En wat is de grootste plaats die niet wordt aangegeven?

Ik heb een wereldkaart (ongeveer 80x120cm). Hierop worden uiteraard kleine steden weergegeven in dunbevolkte gebieden. In dichtbevolkte gebieden kunnen grote steden niet allemaal aangegeven worden.

Nu vraag ik me af wat de kleinste plaats is die doorgaans wordt aangegeven op een zo'n wandkaart. In het verlengde hiervan ben ik ook benieuwd naar de grootste stad die niet wordt aangegeven.

Hieronder heb ik twee vrij willekeurige suggesties, ik ben benieuwd wie er betere heeft!

Wel op mijn kaart:
Turuchansk, Rusland met minder dan 5,000 inwoners.

Niet op mijn kaart
Gwangju, Zuid-Korea met 1,400,000 inwoners

ps. ik weet dat dit sterk kan verschillen tussen verschillende kaarten, maar ik ben gewoon benieuwd naar welke plaatsen in aanmerking komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Op mijn wereldkaart worden zelfs gehuchten met 5 inwoners aangegeven. Als ik maar voldoende inzoom. Tenzij je het over een dodeboomkaart hebt, maar ik weet niet of die nog bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItIsILeClerc: mooi he, WMS'sen!

Antwoorden (2)

Plaatsen die een groot 'verzorgingsgebied' hebben, komen in aanmerking. Turuchansk zal waarschijnlijk de enige plaats van betekenis zijn in honderden kilometers en voor de bevolking in de omgeving de enige plek zijn waar ze bijvoorbeeld naar school of naar het ziekenhuis kunnen.

Een klein plaatsje in een zeer dun bevolkt gebied waar verder geen bevolkingsconcentraties zijn, zal dus wel afgebeeld worden, terwijl een even klein plaatsje in b.v. Nederland, niet zal worden afgebeeld.

Het hangt dus sterk af van de verschillen in bevolkingsconcentratie tussen de gebieden.

En dan hangt het ook nog van de kaartenmaker af, of hij de plaats opneemt op de wereldkaart. Een kaartenmaker in de VS zal waarschijnlijk zijn eigen werelddeel gedetailleerder invullen dan dat hij b.v. Afrika invult. Kaarten zijn altijd een subjectief beeld van de werkelijkheid.

Als je meer wil weten over de keuzes die kaartenmakers moeten maken, kan ik je onderstaande bron aanbevelen!

Toegevoegd na 9 minuten:
En soms hangt het ook nog af van het enthousiasme van de kaartenfreaks in de omgeving, kijk maar naar open streetmap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dun bewoonde gebieden is er nu eenmaal meer plaats In grote gebieden in de Sahara , Mongolië en Siberië zijn de afstanden voor kleine plaatsen soms 500 km ...dus plaats genoeg....een kaart zou anders zo leeg tonen.

Er zijn wel een paar kleine plaatsen die veel op kaarten verschijnen : de redenen zijn verschillend ....ik zal er een paar noemen :Ngerulmud met zo'n 250-300 inwoners wordt veel vermeld omdat het de hoofdstad is van Belau-Palau eiland (link)
Vaticaanstad : een stadstaatje met nog geen 1000 inwoners (gemiddeld het land met de oudste bevolking)
Ook de belangrijkste steden op eilandjes worden dikwijls vernoemd (Spitsbergen, Far Oer....maar ook bijv Oosterburen of Schiermonnikoog )
Het kan ook gebeuren dat in een kleine plaats iets speciaals te zien is (bijv. Coo in België=watervallen ) of iets extreem is : de koudste , heetste , de hoogste....plaats.....

In het hoge Noorden bijvoorbeeld Groenland of Baffinland wordt ongeveer alles vermeld....omdat er nauwelijks mensen wonen : bijv. Thule

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook aan de Internationale Datumgrens worden soms kleine plaatsen vernoemd . In het ene plaatsje is het vandaag en 500 meter verder is het gisteren : zoiets wordt heel graag vermeld.

Maar iedere kaart is weer anders .....wanneer het kaarten voor de zeevaart zijn wordt er meer aandacht geschonken aan ankerplaatsen en havens ...hoe klein ook.

Toegevoegd na 1 dag:
Grote plaatsen die op veel kaarten niet vermeld worden zijn dikwijls voorsteden of gemeenten uit agglomeraties .
voorbeeldje : Schaarbeek heeft meer inwoners dan Brussel stad , maar wordt veel minder vernoemd.
Parijs : oa Orly

Toegevoegd na 1 dag:
De nieuwe megasteden worden op iets oudere kaarten nog niet vermeld ....omdat ze enkele jaren geleden nog onbeduidend waren :Een aantal nieuwe steden in China , India en Brazilië