In de huidige toestand van de Aarde zijn grote nieuwe breuklijnen quasi uitgesloten. U moet weten dat de breuklijnen reeds zijn uitgetekend vanaf het archaïcum... meer dan 3.5 miljard jaar geleden . Sommige theorieën laten dit samenvallen met de komst van water op de Aarde.
Tektoniek komt bijlange niet op alle planeten voor : Io heeft een soort rek-tektoniek waarbij de ganse maan kan uitgerekt worden in de richting van de moederplaneet ...door die spanning ontstaat er hevig vulkanisme .
Ook Mercurius zou ooit platentektoniek gekend hebben , maar Mercurius is in de loop van de geschiedenis bijna gans zijn mantel kwijtgespeeld.
Mars kent geen tektoniek.

De grote breuklijnen bij ons zijn de veertigtal waarrond onder andere de continenten verschuiven. De randen van die platen zijn breuken of onderschuivingen en zijn gekenmerkt door hevig vulkanisme en aardbevingen.
Secundaire en nog kleinere breuken zijn er talloze op Aarde ....ze zijn meestal verbonden met grote en hebben veel minder geologische activiteit (kleinere aardtrillingen) ( een belangrijke secundaire ligt in de buurt van Nijmegen over Roermond tot Luik) Nog kleinere barstjes zijn er over gans de Benelux te vinden ....waarschijnlijk liggen onze atoomcentrales allemaal op kleine breukjes.
Er zijn nog andere soorten breuken (Victoria-meer ,Elzas ) waarover ik het niet heb.
Moest de toestand van de Aarde ooit veranderen door grote catastrofes : Nadering Zon , heel grote inslag (objecten de grootte van Mars of zo ) , zouden de breuken kunnen veranderen.
Maar geologen kijken meestal niet verder dan 10 miljoen jaar ....om over quasi zekerheden te spreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
De breuklijnen kunnen wel schuiven ,rekken , naar elkaar en van mekaar weg bewegen .....maar nieuwe : niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker.
Meestal bestaat een systeem van breuken uit een hoofdbreuklijn met een aantal evenwijdige breuklijnen er naast. Er kunnen nieuwe breuken ontstaan als er iets verandert aan de krachten die op het systeem inwerken.

In onderstaande link zie je het Roerdalslenk-systeem: een aantal evenwijdige breuklijnen.