waarom is het water op de Veluwe nu hard (kalkrijk)?

tot zo'n 20 jaar geleden kwam er bij de Veluwse huishoudens ontzettend zacht water uit de kraan. Het was een van de gebieden in NL met het zachtste water.
Wat is er veranderd waardoor het water nu zoveel harder is geworden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Veel water wordt tegenwoordig gemengd met ander water, b.v. uit de grote rivieren.
Dit andere water is vaak veel kalkrijker, dan het water dat men is gewend. ( anders van smaak)
Maar door het zakken van het grondwater in ons land, gaat men steeds minder vaak dit grondwater gebruiken voor drinkwater.
Ondanks alle regen van de afgelopen maanden is ons land nog steeds verder aan het verdrogen.
Hier in Zeeland hadden we eerst heel zuiver duinwater, maar wel met een hardheid van wel 18 D.H.
Al weer jaren laat men nu in de duinen water binnen komen uit de zoete Haringvliet, dit zakt door het duinzand heen en wordt later weer opgepompt, maar juist hierdoor is de hardheid van het drinkwater nu veel lager, soms zelfs maar 7 D.H.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij zitten hier in een toeristisch gedeelte, deze toeristen gebruiken erg veel water, dus laten ze in de zomer meer water in ,uit de Haringvliet, in de winter echter, als er vrijwel geen toeristen zijn, wordt er minder water ingelaten uit de Haringvliet en is het water soms weer 14 D.H.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je constatering, dat het water op de Veluwe nu zo hard is, niet juist is. Bekijk onderstaande plaatje, en je zult zien dat de Veluwe nog steeds zacht water heeft. Al die wasserijen daar zullen dus zeker niet ontevreden zijn. ;-)

Er zijn meer bronnen met kaartjes, en ook lijstjes per plaats op het internet te vinden, en die geven allemaal hetzelfde beeld.

http://hetklokhuisbouwt.ntr.nl/bouw/water/kaart-water.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaren geleden was er geen sprake van kalkaanslag in bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten, nu wel. en niet zo'n beetje ook. Er staat helaas geen jaartal bij je kaartje, mesher.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kaartje is van april 2011, en ik heb er geen verklaring voor, dat als je op de Veluwe woont, zo'n enorme last hebt van kalkaanslag. Hier nog meer info:
http://www.lubronwaterbehandeling.nl/images/stories /pdf/hardheden_januari_2011.pdf http://www.lubronwaterbehandeling.nl/component/content/article/35-home-nieuws/97-bepaal-de-waterhardheid-in-uw-gemeente.html Ik heb de PDF bekeken, en het lukt me niet om ook maar één plaats op de Veluwe te vinden met hard water.
4 tot 8 is zacht water, en 8 tot 12 is gemiddeld water, daarboven is het hard. Voorbeelden:
Nunspeet 3.8, Nijkerk 6.0, Ede 6.8, Ermelo 5.5, Vaassen 5.4, Lunteren 6.8, Dieren 5.5, Wageningen 4.5, Barneveld 5.5. Controleer het zelf in de pdf (datum januari 2011) en als je er niet uitkomt, neem dan contact op met je waterleidingbedrijf. Misschien hebben zij een verklaring.