Wat is Macedonië nou eigenlijk?

Ik moet een werkstuk maken voor school en dat gaat onder andere over Macedonië maar hoe zit dat nou met dat land, is het een eigen land, land van Griekenland of wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

het is gewoon een onafhankelijk land .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron hoef je toch niet altijd te geven, klopt wel wat Niels zegt. Ik kijk vaak naar "oude"films uit de tijden rond Christus, en daar komt Macedonie ook al in voor. Wat ik ermee wil zeggen is dat Macedonie niet is gecreeerd zoals vele Joegoslavische landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft hier nou een min voor??
Het is gewoon een land zoals hij al zegt.
En vragen naar een bron ook? Alsof je een bron moet vermelden als iemand vraagt wat Frankrijk is en iemand antwoordt: een land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan wel hele verhalen erbij zetten maar daar heeft diegene die deze vraag stelt, met alle respect , ook niks aan. alsof iemand zo'n hele lap tekst van wikipedia gaat lezen .
Macedonië heet officieel de Republiek Macedonië.

Het is dus een zelfstandige republiek, een "eigen" land, zoals jij dat noemt.
Met een eigen president, Gjorge Ivanov
Dat land is gelegen in het midden van de Balkan in Zuidoost-Europa.

Vroeger hoorde het bij de voormalige Socialistische Federale Republiek Joegoslavië, waarvan het zich onafhankelijk verklaarde in 1991.

Het land is ook lid van de Verenigde Naties sinds 1993.
Maar de Grieken protesteerden tegen de naam Macedonie en dus werd het land formeel genoemd (tenminste voorlopig) voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De historische landstreek Macedonië strekt zich uit over het noorden van Griekenland, de zuid-west punt van Bulgarije en de Republiek Macedonie.

Vandaar dat er nog wel eens verwarring ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Ja het huidige Macedonie is dus kleiner dan het 'oude macedonie'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt, er is ook een oud macedonië. Dat van Alexander de Grote was natuurlijk nog veel groter ;) Maarja op zich geldt dit overigens wel voor heel veel landen hoor. Er was vroeger ook een andere Verenigde Staten, er was vroeger ook een ander Nederland (of republiek der verenigde nederlanden), er was vroeger ook een ander Duitsland, er was vroeger ook een ander Rusland, een ander China, een ander Japan, een ander India, en noem maar op. Dus het is eerder regel dan uitzondering dat een land vroeger een ander oppervlakte besloeg dan nu.