Bestaat er winbaar grondwater in extreem droge gebieden in Somalië?

En zo ja hoe diep zit dit en wat voor moeilijkheden bestaan er?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Die zitten zo diep dat het te duur is op dat op te pompen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe diep dan? Je kan gewoon nog oppompen tot 1 km. Gebeurt wereldwijd. En hoe definieer je 'te duur' gezien de omstandigheden daar? Er sterven dagelijks honderden kinderen door droogte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieper dan 200m anders is een gewone waterput toereikeind: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-aarde/hoe-diep-zijn-de-waterputten-afrika En met 'te duur' bedoel ik voor de mensen daar en voor de bedrijven die de mogelijkheden hebben om die mensen te redden
vrijwel overal is er grondwater te vinden, echter dit moet wel in goed doorlatende lagen zitten, anders loopt het water niet snel genoeg naar de pomp toe en komt er niets boven.
Hoe diep dat zit is niet te zeggen.
Ik zelf woon in Zeeland, waar veel zout water in de grond zit, wil ik hier goed zoet water hebben dan moet ik naar 60 m diep, maar de boer die hier vlak achter woont (1 km.) heeft prima water op 5 m. diep.
In Somalië moet je misschien wel naar 200 m diep boren, kan ook dieper zijn, of ondieper, is niets van te zeggen.
Ook dan moet het ook nog in goed doorlatende poreuze grond zitten, dus zullen er veel proefboringen nodig zijn en veel onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
Maar zou de rijke Westerse wereld.
En de rijke Oosterse wereld ,,wel eens een beetje meer aandacht aan kunnen besteden.
Miljoenen gaan op aan defensie,,,en om maar een oorlog ver van huis te kunnen voeren.
En onze medemensen,,want dat zijn het laten we verrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja eef, je hebt gelijk, als er ergens een oorlog komt, kost het een vermogen, terwijl een groot deel van de wereldbevolking geen goed drinkwater heeft.
Er is veelal 'fossiel' water aanwezig....maar dikwijls in zeer bescheiden hoeveelheden.
Daar waar het de moeite loont wordt het opgepompt om landbouw mogelijk te maken. Dit gebeurt op grote schaal in Libië en Zuid-Tunesië .
Maar dit zoet water zit er soms al miljoenen jaren en wordt niet op natuurlijke wijze bijgevuld . Die bronnen zijn dus heel beperkt te gebruiken.
Dit is geen klassiek grondwater ....maar diepe lagen , dikwijls ontdekt door boringen naar olie.
Of er in Somaliland , Puntland ,Galmadug en Somalië zulke bronnen zijn is onzeker.
In Djibouti is oppervlaktewater (meren) maar zeer zout en niet drinkbaar.
De enige hoop kan uit Ethiopië komen , met grote zoete hoogmeren en de Blauwe Nijl... maar Koptisch Ethiopië leeft op voet van oorlog met de Somalische Moslim-sharia landen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je kunt het wel oppompen, maar het wordt niet aangevuld. Dus op = op.