Het is niet mogelijk om precies te zeggen hoeveel landen er zijn op de wereld, omdat er geen vaste definitie van "land" is. De striktste definitie beperkt het aantal landen tot Verenigde Naties. Hierbij zijn 192 landen aangesloten. Maar het Vaticaan, alleen toehoorder bij de VN, wordt ook algemeen als land beschouwd.

Voor andere mogelijke landen is de erkenning minder unaniem:
- Taiwan, dat geen lid meer is van de VN.
- Westelijke Sahara en Tibet, beide bezet door een buurland.
- Palestina, dat een land naast Israel kan vormen.
- Noord Cyprus, alleen erkend door Turkije.
- Abchazië, Nagorno-Karabach, Somaliland, Trans-Nistrië en Zuid-Ossetië, die zichzelf onafhankelijk verklaard hebben maar door geen andere landen erkend zijn.

Naast dezen zijn er waarschijnlijk nog zo'n tien andere regeringen in ballingschap, met variërende internationale steun.

En voorts zijn er meer dan veertig langdurig bestaande micronaties, plus een nog veel groter aantal micronaties die alleen zijn opgericht voor een bepaalde politieke boodschap en die daarna vergeten zijn zonder ze weer samen te laten gaan met het land waaruit ze moesten voortkomen.

De antwoorden lopen dus uiteen van 192/193 landen tot zo'n 250 landen of meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eerst even opzoeken, deze vraag is al gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-wereld.4467
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 190 tot 250 volgens Wikipedia. Maar dat kan nog wel eens wisselen op onze aardbol....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 193 internationaal erkende onafhankelijke staten in 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu 194, sinds het afsplitsen van Zuid-Sudan.
Met de onafhankelijkheid van Zuid Soedan is het aantal internationaal erkende onafhankelijke staten, gekomen op 194.
Daarnaast zijn er ook nog een aantal niet erkende landen. Dit zijn vaak landen die zichzelf hebben uitgeroepen tot een zelfstandige staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_niet-erkende_staten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even een reactie op bovenstaande.

tibet heeft zichzelf herhaaldelijk onafhankelijk verklaard maar dit is tot de dag van vandaag nooit erkend.

mede doordat china soldaten stuurde om dit tegen te gaan