De 2 laatste ijstijden (het Saalien, 150.000 jaar en het Weichselien 40.000 geleden) zijn naar de rivieren de Saale en de Weichsel genoemd.

Waarom eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

vermoedelijk omdat deze rivieren door die ijstijden ontstaan zijn ,en de namen pas achteraf aan de ijstijden zijn gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste geologische tijden en 'formaties' worden genoemd naar plaatsen waar hun sedimenten voor het eerst zijn aangetroffen.

Zo hebben we sinds de jaren negentig ook het Bavelien, genoemd naar het prachtige Brabantse dorp Bavel.

Je kunt er dus van uit gaan dat een geoloog op een dag langs de Saale liep en daar een berg morene-materiaal aantrof die niet overeen kwam met de al bekende ijstijden. En uiteindelijk is op basis van zijn onderzoek de ijstijd het Saalien genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de naamgeving van het Saaliaanse en Weichseliaanse ijstijdperk bestaat niet echt een consensus.
Vooral de gebieden die rechtstreeks te maken hadden met de Scandinavische ijskap gebruiken die naam.
Ongeveer waar de eerste sedimenten zijn bestudeerd
De Weichseliaanse ijstijd tot een goeie 10.500 ! jaar geleden wordt meer algemeen aangeduid als de Würm ijstijd.

Hetzelfde geldt in de geologie voor ongeveer alles vanaf de étage indeling. Waar in Europa veel naar de Oeral en België verwezen wordt (omdat de voornaamste onderzoeker (Dumont) hier leefde ) (vb. Diestiaans ...)
In de States gaat men dan verwijzen naar de Appalachen en in China naar nog andere gebergten.
Men probeert door allerlei conventies een internationale uniforme naamgeving te vinden ...maar dat is voor onderverdelingen vanaf ’étages’nog niet gelukt

Toegevoegd na 5 minuten:
De redenen zij onder meer : omdat wanneer men de onder-indelingen verfijnt....er specifiekere plaatselijke deviaties naar boven komen