Is de maansverduistering vanavond goed te zien of zal er teveel bewolking zijn?

Hoe weet je trouwens waar de maan staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt er nu op dat de maansverduistering goed te zien zal zien - wat weersomstandigheden betreft.
Er wordt alleen voor het (noord)oosten bewolking voorspeld, maar die zal ook oplossen voor de maansverduistering voorbij is.
Een ander probleem is dat de maan verduisterd opkomt. Dan zul je dus vrij zicht moeten hebben op de zuidoostelijke horizon. (Een totaal verduisterde maan zie je prima, als een soort rode schaduw.) Daarnaast is het dan nog redelijk licht.
Tegen middernacht is de verduistering weer voorbij.

Hier vind je meer informatie:
http://hemel.waarnemen.com/maan/eclipsen/maansverduistering_20110615.html

http://members.ziggo.nl/adri.gerritsen/maansverduistering%2015-06-2011.htm

http://www.astronomie.nl/?comp=2186
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De voorspelling is dat er waarschijnlijk weinig te zien zal zijn omdat er teveel bewolking voorspeld is.
De maansverduistering is vlak na opkomst van de maan.
De maan komt, net als gisteren, in het zuidoosten op, dus áls de maansverduistering zichtbaar zou zijn moet je daar kijken.

Toegevoegd na 3 uur:
De maansverduistering is in principe overal op aarde te zien waar de maan op dat moment boven de horizon staat.

Alleen de bewolking zal plaatselijk het zicht kunnen beperken.

Er zal dus altijd wel ergens op aarde een plaats zijn waar
de verduistering te zien is, maar in Nederland of België is de kans klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er natuurlijk aan waar je woont.
Ik zou eens op buienradar kijken, wellicht dat die een voorspelling hebben van de bewolking voor vanavond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-, Buienradar laat alleen buien zien, geen bewolking!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet? klik maar eens in de groene balk op zon en wolken dan.... You'll be amazed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je de verkeerde bronvermelding gegeven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik niet... het is onderdeel van buienradar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sjerrieee: waar komen buien vandaan?
Ik vind jouw reactie muggenzifterij. Als je logisch nadenkt weet je precies wat McOlaf bedoelt. Ik zal het minnetje wel compenseren. ;-)