Hoe groeit een vulkaan?

In ons Aardrijkskunde schrift op school moeten wij de opdracht: 'Hoe groeit een vulkaan' beantwoorden. Ik ben rond gegaan om het aan meerdere mensen te vragen, maar die wisten het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn grofweg twee oorzaken, die allebei wat met het verschuiven van de platen te maken hebben. De aardkorst kan op sommige plekken verzwakt zijn door een scheur en deze scheur wordt gebruikt als een uitweg voor het magma. Een goed voorbeeld hiervan is de grote Afrikaanse slenk, met vulkanen als de Kilimanjaro. Ook de Mid-Atlantische rug met IJsland is daarvan een voorbeeld.

Ook gasvorming door met name water als een oceanische plaat onder de aardkorst doorschuift kan een oorzaak zijn. Het gesteente van die korst komt in hete regionen terecht en de oplopende druk door de vluchtige stoffen drukt het magma omhoog. Daarvan zijn vulkanen in de Andes en Japan een voorbeeld.

De oorzaak kan ook dieper liggen; de vulkanen op Hawaii liggen boven op een zeer hete plek in de aarde. Deze plek blijft grofweg op dezelfde plek liggen en de aardplaat schuift erover heen. Op de plek op Aarde waar de hete plek nu is zie je actieve vulkanen en de uitgedoofde vulkanen geven aan hoe de aardkorst over de hete plek is geschoven in de tijd daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het verschuiven van platen in de aardbodem worden die naar boven geduwd waardoor een vulkaan ontstaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals WillemWV schrijft door verschuivingen van de aardkorsten over elkaar heen

en

door het uitbarsten van een vulkaan, het magma dat er dan uit komt (wat dan lava heet) versteend en hierdoor wordt de vulkaan ook een stukje hoger.