Als er geen zeeën, rivieren, meren zouden bestaan, zou het dan nog regenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van de manier waarop al het water weg gaat?

Het beste antwoord

Ja, dat kan!
Om het zo simpel mogelijk uit te leggen.
Regen is een vloeistof (of vaste stof bijv sneeuw/hagel)
De toestand van deze stoffen (vloeibaar, vast maar ook gas!!) is afhankelijk van de temperatuur en de luchtdruk.
Stel dat de aarde aan het oppervlak een temperatuur zou hebben van pak 'm beet 250 graden (water verdampt al bij 99-101 graden) en dit gedurende een periode waardoor al het oppervlakte water verdampt.
Het resultaat is een ontzettend dicht wolkendek. Op een bepaalde hoogte is deze wolk afgekoeld tot een temperatuur waardoor de waterdamp weer een vaste vorm aanneemt... regen.
Deze druppels vallen weer naar beneden en zullen tijdens hun vlucht wellicht weer verdampen (toename van temperatuur)

Hierboven staat natuurlijk iets omschreven wat wij allemaal waarschijnlijk nooit zullen meemaken, maar het is weldegelijk mogelijk!! In de jongste jaren van de aarde was het hier nog véle malen heter!

Zo'n situatie als deze komt (hoogstwaarschijnlijk) voor op Jupiter echter hebben we hier te maken met zwavel- en stikstofverbindingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als alle wolken tegelijk ook hun waterdamp verliezen dan zou het idd niet meer kunnen regen. maar als die wolken nog het waterdamp bezitten kan het natuurlijk wel regenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen water meer bestaat dan zal het niet meer regenen, maar dan zullen wij er ook niet meer zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er zou dan ook geen leven op aarde meer bestaan.
Zonder meren, zeeen etc zouden bomen en planten doodgaan.
Wanneer er geen vegetatie bestaat, kan deze ook niet voor regen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het wel zou regenen dan zouden er weer zeeën, rivieren en meren ontstaan. Dus moet theoretisch het antwoord nee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het hier over waterkringloop. Het oppervlaktewater zoals zeeën verdampt, stijgt op, koelt af en vormt wolken. Uit deze wolken ontstaat neerslag (regen). Deze komt op aarde terug in de waterwegen of verzamelt zich als grondwater. Het oppervlakte water verdampt weer en de cyclus waterkringloop is ontstaan. Als er geen zeeën, etc. meer zouden bestaan, zou er geen kringloop mogelijk zijn en zou er geen neerslag in de vorm van regen zijn.
Deze situatie op de huidige aarde is echter ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, volgens mij niet.
De waterkringloop is dan onderbroken en wolken kunnen dan niet meer ontstaan. Er zijn dan überhaupt geen leven meer mogelijk zijn op aarde.

Toegevoegd na 35 seconden:
zijn = is