Wat zijn onderstromingen, en zijn ze gevaarlijk hier in nederland?

Wat zijn onderstrmingen nu precies,
komen deze alleen voor in rivieren, of komen deze ook voor in plassen van rivieren??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Onderstromingen heb je alleen op plekken waar stroming is.
Ze zijn verraderlijk omdat je gewoon zwemt en ineens in een stroom terecht komt die een heel andere kant op gaat - waardoor het moeilijk kan zijn om terug te zwemmen naar waar je vertrokken bent. Ook is water in onderstromingen soms veel kouder dan het overige water.
Dus ja, ze zijn gevaarlijk. Altijd opletten als je in een rivier zwemt (en nooit in je eentje gaan zwemmen).

Mocht je in zo'n onderstroom terechtkomen: er niet in paniek tegenin gaan zwemmen, laat je meevoeren - een langer stuk terugzwemmen (of zelfs teruglopen langs de oever) kost altijd minder energie dan worstelen met een natuurkracht die vele malen sterker is dan jij.

Vaak geven gemeentes of provincies ook aan waar je veilig kunt zwemmen. Als er zulke plekken zijn, blijf daar dan ook, voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Overal waar het waterpeil hoger is dan het bepaalde gebied is kans op overstroming.

"Een overstroming is een gebeurtenis waarbij een aanzienlijke hoeveelheid water uit een zee, rivier of meer plaatsen bereikt die normaal gesproken niet onder water staan."

"Nederland ligt voor een aardig deel onder zeeniveau. Toch stroomt Nederland niet onder. Ook niet als het springvloed is. Dit komt doordat Nederland beschermd is door duinen en dijken. Deze beschermingsmiddelen noemen we waterkeringen.

In Nederland is in de wet vastgelegd welke veiligheidsnorm voor welk gebied geldt. De delen van Nederland die gevaar lopen op overstromingen, zijn verdeeld in 53 dijkringen. Voor iedere ring is na de watersnoodramp in 1953 de veiligheidsnorm bepaald.
Ieder stukje van de ring moet voldoen aan deze norm en iedere vijf jaar worden de waterkeringen getoetst aan de norm.

Langs de grote rivieren liggen dijken om het water in het rivierbed te houden en soms zijn er uiterwaarden om bij hoge rivierafvoeren het water tijdelijk in te bergen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over ''Onderstroom'', niet over overstromingen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Faal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een knopje bij je antwoord, waarmee je je antwoord kunt verwijderen. Ik persoonlijk zou 'm in dit geval gebruiken.