Welk land/plaats/streek ligt het verst in de toekomst?

Waar word het het eerst nieuwjaar op aarde. Ik weet dat auckland new sealand 10 uur in de toekomst ligt/leeft maar waar is/ligt nou het absolute begin van een dag?
Welke plek ziet als eerst de zon op komen van een dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Volgens mij was dat Mount Hakepa op Pitt Island, 850 km van Nieuw Zeeland.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pitt Island is één van de Nieuw-Zeelandse Chatham Islands, maar volgens mij onbewoond.

Christams Islands is - dacht ik - het eerste bewoonde gebied op aarde waar de zonsopkomst te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt niet naar de eerste zonsopkomst; deze vraag is veel lastiger te beantwoorden, juist doordat de Noordpool en de Zuidpool eigenlijk om 0.00 al daglicht kunnen hebben.

Voor jouw antwoord moeten we kijken naar de uiterste tijdzone, UTC +13; 11 uur vroeger dan in Nederland. Daarin liggen in de zomertijd Fiji, Nieuw-Zeeland en Tonga. Alleen Tonga blijft ook tijdens de wintertijd UTC +13 hanteren en is tijdens de winter dus de enige plaats in de tijdzone UTC +13.

UTC (in het Nederlands wel aangeduid als gecoördineerde wereldtijd) is een standaardtijd, gebaseerd op een atoomklok en gecoördineerd met de rotatie van de aarde.
Het internationale letterwoord UTC is een compromis tussen het Franse "TUC" (Temps Universel Coordonné) en het Engelse "CUT" (Coordinated Universal Time). UTC is zelf geen afkorting.

Het is niet zo dat er verschil zit in Fiji, Nieuw-Zeeland en Tonga. Het is er tegelijkertijd 12.00. Vergelijk het met middernacht in België, Nederland en Duitsland, dat is ook op hetzelfde moment.