Waar in de wereld start een nieuwe datum als eerst (zie uitleg)

Nu is het 12-4-2011 2:16
Maar in New York is het nog 11-4-2011
Mijn vraag is dus: Waar in de wereld begint de dag als eerst (00:00 uur dus)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Door de ligging op de aarde (vlak ten westen van de internationale datumgrens, die hier helemaal rond Kiribati buigt zodat er binnen datzelfde land geen tijdsverschil van 24 uur is) wordt op Kiritimati als eerste ter wereld Nieuwjaar gevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12 Uur later dan de GMT, maar dat bedoelde je waarschijnlijk. Nieuw-Zeeland klopt dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat dacht ik eerst, maar dit heb ik gecorrigeerd. Iedere dag op aarde begint officieel op de Line-eilanden in Kiribati, waar men 14 uur voor loopt op UTC. Een bijzondere consequentie hiervan is dat gedurende twee uur per etmaal (namelijk tussen 10:00 en 12:00 uur UTC) er maar liefst drie verschillende data in gebruik zijn: als het bijvoorbeeld in Reykjavik (UTC+0) 10:30 uur is, dan is het 23:30 uur de vorige dag in Samoa (UTC-11) en 0:30 uur de volgende dag op Kiritimati (UTC+14).
(bron:http://forum.viva.nl/forum/list_message/6879672#)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ben jij knap ! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
google expert ;-)
corzijlstra
13 jaar geleden
Voor de tijdsbepaling maakt het niets uit waar je je binnen een tijdzone bevindt. Voorbeeld: Haparanda in noordoost Zweden ligt in dezelfde tijdszone als La Coruna in noordwest Spanje. Dat hoewel La Coruna een heel stuk westelijker ligt dan Haparanda. Toch is het op hetzelfde ogenblik 0.00 uur, dus zowel in Haparanda als in La Coruna. 0.00 uur hoeft niet het middennachtelijk tijdstip te zijn (afgezien van zomer- en wintertijd). In Haparanda is het veel eerder middernacht dan in La Coruna, maar in beide plaatsen is het wel tegelijkertijd 0.00 uur. Dus overal in de wereld waar je in de eerste tijdszone zit ten westen van de datumgrens begint het als eerste 0.00 uur te worden. Volgens mij vallen het noorder- en zuidereiland van Nieuw Zeeland daar ook onder.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij liggen de Fiji eilanden op 180 graden O.L. en W.L. Als daar ook de datumgrens loopt, dan behoren de Fiji eilanden tot de bedoelde stukken land op aarde waar het het eerst 00.00 uur is. Stel, als heel Nieuw Zeeland binnen die tijdszone zou liggen, dan is het ook daar voor het eerst 0.00 uur. Een andere kwestie is, waar voor het eerst de zon opgaat. Voor oud- en nieuwjaar denk ik aan de omgeving van Gisborne op het noordereiland van Nieuw Zeeland. Op 21 maart en 23 september denk ik aan (o.m.) de Fiji eilanden. Hoe zuidelijker je komt, hoe langer de dager zijn bij de jaarwisseling.
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik heb een schrijffoutje gemaakt Laatste zin: dager moet zijn dagen.
Ik heb nog even nagekeken op een tijdzonekaart. Inderdaad, Nieuw Zeeland ligt in de meest oostelijke tijdzone.
Je kunt het ook op een andere manier beredeneren. Ik weet, dat, als het bij ons wintertijd en daar zomertijd is, het tijdverschil 12 uur bedraagt. Is het hier 12 uur in de middag is, is het daar 0 uur in de nacht. Ik weet dat, omdat ik er in dezelfde periode een keer ben geweest. Als het hier zomertijd en daar wintertijd is, is het tijdverschil 10 uur. Is het hier dan 10 uur in de middag, is het daar 0 uur in de nacht. Gemiddeld over het hele jaar is dat tijdverschil dus 11 uur. Groot Brittannië en Ierland liggen voor het overgrote deel op het westelijk halfrond. Bij die 11 uur moet daar 1 uur worden opgeteld. Het tijdverschil tussen Groot Brittannië en Nieuw Zeeland is gemiddeld dus 12 uur. Nieuw Zeeland ligt in de eerste tijdzone van het oostelijk halfrond. Nederland in de laatste tijdzone van dat halfrond. Het gemiddeld tijdverschil is 12 - 1 uur = 11 uur tussen Nederland en Nieuw Zeeland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ook Nieuw Zeeland als eerste antwoord, maar dat heb ik later gecorrigeerd. Zie mijn uitleg en linkjes.