in hoeverre is de uitbreiding van de woestijnen een bedreiging voor het leven op aarde?

hoe snel gaat de uitbreiding en tot hoever zou het gaan als het zo doorgaat?
hoe zou dat er uitzien na 10 jaar ofzo?
en wat zijn de eventuele gevolgen voor het leven op aarde(het klimaat, de dieren/planten)?

kan iemand mij hier een beeld van geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het grootste probleem in de Noordelijke woestijnen is dat de grondwaterspiegel steeds daalt. De reden is vooral dat de mens water onttrekt. (oases verdwijnen)
De meeste woestijngrond kan het water niet houden en er zit veel zout in de grond.
Verwoestijning is er ook door verkeerd gebruik van de landbouwgrond : de schapenteelt is nefast : schapen maaien het gras niet....ze trekken het gewoon uit , zodat de schaarste humuslaag volledig kan wegspoelen.
Bedreiging voor het leven : In de woestijnen zit heel wat leven (fauna en flora), maar vele plantjes bloeien slechts open wanneer het regent en zijn zo weer weg. Of het zijn taaie waterhoudendende planten als doornen , cactussen...
Als landbouwgrond is woestijn en half woestijn niet interessant.
De Sahel een heel groot gebied tussen Sahara en de savannen is een droog steppe-gebied. Sedert de jaren 60 is het er ongewoon droog en de helft is al woestijn geworden :maar er wordt beterschap verwacht : The global warming toont nu al aan dat vochtiger lucht en meer regen op komst zijn voor de volgende decennia .
Diezelfde global warming is dan weer verantwoordelijk zeer lange droge periodes op plaatsen die voorheen vruchtbaar waren: Kenia en Tanzania dreigen woestijnen te worden en het 'wildlife' dreigt uit te sterven.
Dus geen win -win.
Ook Australië zou nog droger worden.
De meeste woestijnen hebben hun eigen eigenschappen , die zich niet laten uitschrijven in een paar regels.
Sommigen breiden uit :Sahara, Oost-Afrika , Russische en Kazachen steppen ,Australië.
20 tot 25% van het land op Aarde zijn woestijnen...vooral in de sub-tropen ,op Antarctica en het Aziatisch binnenland (Gobi..)

Toegevoegd na 1 minuut:
Beterschap door global warming in de Sahel ?