Noord=
Valom is samen met het oostelijker gelegen Heuvelderij onofficieel de noordelijkste plaats van het vasteland van Nederland. De Y-coördinaat van Valom is 607,3 km. Omdat Valom en Heuvelderij officieel niet de status van dorp hebben, geldt het iets zuidelijker gelegen Oudeschip, dat die status wel heeft, als de noordelijkste plaats van het vasteland van Nederland.

oost =
Het meest oostelijke puntje van Nederland ligt bij grenspaal 196 (bij snelweg A7) bij Nieuweschans in Groningen op 07° 13' 14" oosterlengte.

zuid =
n Gulpen-Wittem ligt de meest zuidelijke plek van Nederland, namelijk ter hoogte van grenspaal 12 bij het Belgische kasteel Beusdael.

west =
grenspaal 360 op de Belgisch/Nederlandse grens bij Sint Anna ter Muiden in de provincie Zeeland. Dit is het meeste westelijkste punt op het land. Het officiële punt ligt in de Noordzee.

ehm ik denk dat de laatste bron het meest compleet is.
http://home.planet.nl/~veenhh/borderland/nederland/pa-extremes.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt eraan of je alleen nederland op het vaste land wilt weten of dat je ook onze overzeese gebieden, waarvan sommige nu nederlandse gemeenten ook wilt meerekenen.
Vaste land:

Noordelijkste punt: Rottumerplaat

op het vasteland: de Noordkaap, dichtbij Roodeschool, Groningen

Zuidelijkste punt: grenspaal 12, dichtbij Kuttingen, gemeente Gulpen-Wittem, Limburg
Westelijkste punt: grensovergang Sint Anna ter Muiden, gemeente Sluis, Zeeland
Oostelijkste punt: grensovergang Bad Nieuweschans, gemeente Reiderland, Groningen

Van het totale koninkrijk:

Zuidelijkste punt: Bonaire (Caribisch Nederland)
Westelijkste punt: Aruba